آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره Special Issue: Addiction Researches، صفحات ۱۰۰-۱۰۷

عنوان فارسی محتوای مناسب برنامۀ درسی پیشگیری از اعتیاد از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی محتوای مناسب برای برنامه درسی پیشگیری از اعتیاد از نظر دانش آموزان و معلمان است. روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی است. به روش تصادفی خوشه‌ای، 210دبیر و 370 دانش‌آموز از دانش‌آموزان دوره متوسطه (دختر و پسر) شهر همدان و دبیران دبیرستان‌های مربوطه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامهٔ محقق‌ساخته استفاده شد. در نهایت اطلاعات اخذشده از 363 دانش‌آموز و 200 دبیر بااستفاده‌از آزمون‌های آماری مجذور خی، فریدمن و تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: بیشترین توافق برای محتوای مناسب درسی از نظر گروهها به ترتیب مهارت‌های «نه» گفتن به خواسته‌های نامعقول دیگران، چگونگی تأثیر دوستان در ابتلا و پیشگیری از اعتیاد و مهارتهای تصمیم‌گیری و برقراری ارتباط با دیگران است. بین سه مولفۀ علل، آسیب و پیشگیری از اعتیاد از نظر اهمیت تفاوت معناداری وجود نداشت. بین نظرات گروه‌های مختلف (معلمان و دانش‌آموزان) و جنسیت مختلف تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که از نظر معلمان و دانش‌آموزان مطرح کردن این مباحث در کتب درسی دورۀ متوسطه مناسب است. اما برای مطرح شدن آن باید روی مباحثی که بیشترین میزان توافق بر سر آن وجود دارد تأکید شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی ، اعتیاد ، پیشگیری ، علل ، آسیبها

عنوان انگلیسی Teachers and Students’ Perspectives of the Contents of an Addiction-Prevention Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To design appropriate content for an addiction-prevention curriculum from the viewpoint of teachers and students. Materials & Methods: In this survey 370 male and female students and 210 teachers were selected from Hamedan’s high schools through clustered randomized sampling. Eventually, 363 students and 200 teachers participated in the study. Two researcher-made questionnaires were used for data collection. Data were analyzed with Chi-square, Friedman and independent T tests. Results: The highest level of agreement reached on the content was on these skills, in order of importance: the ability to say ‘no’ to others’ unreasonable demands, awareness of how friends can influence the desire to start or avoid addiction, and the ability to make decisions and interact with others. There was no significant difference among the three factors of causes, harms and prevention and they were all reported to be of equal importance. However, having compared the means, significant differences were found between the two groups of teachers and students and also between males and females. Conclusion: Teachers and students believed that the inclusion of drug education in high school textbooks is important, especially regarding the topics agreed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, Addiction, Prevention, Causes, Harms

نویسندگان مقاله سیده زینب موسوی | seyyedeh zeinab mousavi
shahed university, tehran, iran
دانش آموختهٔ دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

محمدحسن میرزامحمدی | mohammad hassan mirzamohammadi
educaton faculty of shahed university, tehran, iran
دانشکدهٔ علوم تربیتی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

امید مساح | omid massah
substance abuse and dependency research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar alley, daneshjoo blv., evin, tehran, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-294&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اعتیاد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات