آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۲۳

عنوان فارسی تأثیر برنامه منزل کاردرمانی بر فعالیت‌‌های روزمره زندگی در کودکان فلج‌مغزی ۵ تا ۱۲ ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: فلج‌مغزی یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی جسمی‌ در دوران کودکی است که منجر به مشکلات متعددی در فرد شده، سطح استقلال و مشارکت در انجام فعالیت‌‌های روزمره زندگی را کاهش می‌دهد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامه منزل کاردرمانی بر میزان عملکرد در فعالیت‌‌های روزمره زندگی در کودکان فلج‌مغزی 5 تا 12 ساله است. روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، 48 کودک در دسترس به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. تمرینات متداول کاردرمانی طی 4 ماه برای هر دو گروه انجام شد. گروه مداخله علاوه بر آن از آموزش برنامه منزل به صورت کارگاه و جزوات آموزشی به همراه پیگیری تلفنی استفاده کردند. به منظور ارزیابی فعالیت‌‌های روزمره از آزمون مقیاس سنجش فعالیت‌ها در کودکان (ASK) و به منظور تجزیه و تحلیل از آزمون‌‌های t مستقل، کای اسکوئر، تست دقیق فیشر و آنالیز کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: اختلاف معنادار در فعالیت‌‌های روزمره زندگی در دو گروه دیده شد (0/001=P). در تمامی‌ خرده‌مقیاس‌‌های فعالیت‌‌های روزمره زندگی-جز خرده آزمون‌ بازی کردن (P>0/05). نتیجه‌گیری: برنامه منزل کاردرمانی، باعث افزایش میزان فعالیت‌‌های روزمره زندگی در کودکان فلج‌مغزی می‌شود و می‌تواند در کنار برنامه‌‌های متداول کاردرمانی سودمند واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Occupational Therapy Home Program on Activities of Daily Living of 5-12 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Cerebral palsy is one of the most common causes of physical disability in childhood that leads to various difficulties and reduces the level of independence and participation in activities of daily living. The aim of this study was to investigate the effects of Occupational Therapy Home Program on activities of daily living of 5–12 year-old children. Materials & Methods: In this clinical trial, 48 children were selected and randomly divided into the intervention and control groups. Common practices of occupational therapy were applied for a period of 4 months for both groups. In addition, the intervention group received the Occupational Therapy Home Program in the form of workshops and educational pamphlets with telephone follow-ups. The Activities Scale for Kids (ASK) was used to assess activities of daily living, and independent t-test, chi-square test, Fisher exact test and covariance analysis were used to analyze the results. Results: There was significant difference in activities of daily living between the two groups (P=0.001). There were significant differences in all subtests of the activities of daily living (P< 0.05), except the play subtest (P>0.05). Conclusion: Occupational Therapy Home Program increased activities of daily living of children with cerebral palsy and can be considered useful in addition to common occupational therapy programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا افشار | sara afshar
department of occupational therapy,university of social welfare and rehabilitation sciences, kodakyar street, daneshjo ave, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1034-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات