آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۲

عنوان فارسی اعتباریابی مقیاس مداخله خانواده-محور برای مادران با کودک دارای نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش اعتباریابی مقیاس مداخله خانواده- محور(FFIS) برای مادران با کودک دارای نیازهای ویژه بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک بررسی توصیفی- پیمایشی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود. بدین منظور 200 نفر از مادران به روش نمونه‌گیری در دسترس از مراکز آموزشی کودکان با نیازهای ویژه انتخاب شدند. پرسشنامه‌ی پژوهش شامل، مقیاس مداخله خانواده- محور(FFIS) بود. به منظور بررسی نتایج پژوهش با استفاده از نسخه 16 نرم افزار اس. پی. اس. اس از ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ، آزمون- بازآزمون، همبستگی گویه- نمره کل و تحلیل عامل استفاده گردید. یافته‌ها: بررسی همخوانی درونی مقیاس مداخله خانواده- محور(FFIS) نشان داد که تمام 40 گویه این مقیاس با نمره کل همبستگی بالایی داشتند، آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر 0/83 بود. محاسبه ضریب آزمون- بازآزمون به فاصله یک ماه مطلوب و بالا بود. ضریب همبستگی گویه- نمره کل مطلوب و مناسب بود(0/001>P). همبستگی هر یک از زیر مقیاس‌ها با یکدیگر و خرده مقیاس (نمره کل) مطلوب و رضایت بخش بود (0/64-0/11=r). نتایج تحلیل عامل با استخراج 5 عامل؛ نظام درگیری، اطلاعات کودک، فعالیت‌های آموزشی خانواده، مساعدت فردی- خانوادگی و مساعدت از امکانات با ارزش بزرگتر از یک در مجموع 55/82٪ از واریانس کل مقیاس را تبیین می کرد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد، نسخه فارسی مقیاس مداخله خانواده- محور(FFIS) می تواند به عنوان یک پرسشنامه مرتبط و قابل قبول همراه با تکرار پذیری بالا جهت سنجش خدمات مداخله مورد استفاده قرار گیرد. یافته‌های این پژوهش نشان دهنده ارزش معنی دار این مقیاس برای استفاده از آن در پژوهش‌های آتی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Scale Validation of the FFIS for Mothers with Children with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study was to investigate the features of the Family-Focused Intervention Scale (FFIS) for mothers of children with special needs. Materials & Methods: Descriptive-survey and validation research methods’ were applied for the survey. Participants were drawn from a sample of 200 mothers of/with children with special needs in were selected from the special schools by selected based on the in-reach sampling. The Family-Focused Intervention Scale (FFIS) were used as measurements instrument. To assess the results of the study, the statistical package for social sciences (SPSS) version 16 was used for computing correlations, reliability coefficients (Cronbach’s &alpha), test-retest reliability, and item-total correlation and factor analysis. Results: Test of the internal consistency of the Family-Focused Intervention Scale (FFIS) revealed that all 40 items were highly correlated with the total score. The Cronbach’s alpha for the scale was 0. 83. A re-administration of the measure 1 month later yielded high correlation. Item-total correlation was in acceptable range for items (P< 0. 001). The Pearson’s correlation coefficient between the subscales and total score were (r=0. 11-0. 64) respectively. Factor analysis extracted five factors including System engagement, Child information, Family instructional activities, Personal-Family assistance and Resource assistance, with a value of greater than one exhibited 55. 82% of the total variance. Conclusion: The results of this study indicate that measuring the Persian version of the FFIS appeared to be credible with high stability for assessing intervention programs. The findings of the present research give support to the significant value of this questionnaire for future studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیده سلیمانی | hamideh soleymani
شیراز، بلوار فرصت شیرازی، خیابان فاضل، خیابان دانا، کوچه 5، پلاک 104، کد پستی 7157885461 شماره تلفن 09107004981

محمد کمالی | mohammad kamali
nezam st. sh. nazar st. madar sq. mirdamad blvd. rehbilitaion research center, school of rehabilitaion sciences, tehran university of medical sceinces, tehran, iran . phone 98 21 22228051-52
تهران، میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید نظری، کوچه نظام، دانشکده علوم توانبخشی تلفن 52- 22228051 021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-403-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات