|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۳-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط نظریه ذهن با اجتماعیشدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی دانشآموزان دختر و پسر کمتوان ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه نظریه ذهن با اجتماعی شدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش بررسی: در این پژوهش که به روش همبستگی است، 60 دانش آموز کم توان ذهنی (30 دختر و 30 پسر) شرکت داشتند. برای جمع آوری دادههای مربوط به نظریه ذهن از تست نظریه ذهن 38 سؤالی استفاده شد و دادههای مربوط اجتماعی شدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی با استفاده از مقیاس رفتار انطباقی واینلند گردآوری شد. یافتهها: رابطه بین نظریه ذهن سطح دوم و اجتماعی شدن به لحاظ آماری معناداری است (0/005=P) ولی رابطه آماری معناداری بین سطوح نظریه ذهن با مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی مشاهده نشد (0/05
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Theory of Mind and Socialization, Communication and Living Skills of Students with Intellectual Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study is to investigate the relationship between Theory of mind and socialization, communication and living skills (adaptive behaviors) in students with intellectual disability. Materials & Methods: This study that took place with a correlation method including 60 students with intellectual disability (30 boys and 30 girls). In order to collect the data for theory of mind, 38-item TOM test were used. Data of socialization, communication and living skills was gathered by Vinland Adaptive Behavior Scale. Results: Correlation between level 2 of theory of mind and socialization was significant (P=0.005) but there were not a significant correlation between the levels of theory of mind and communication and living skills (P>0.05). Conclusion: When the conception of primary false belief (level 2 in theory of mind) increases, the scores for socialization skills increases too. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی عبدالله زاده | mahdi abdollah zadeh
نرگس ادیب سرشکی | narges adib sereshki university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
معصومه پورمحمدرضاتجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
عنایت الله بخشی | enayatollah bakhshi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-494-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|