آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۳-۳۸

عنوان فارسی ارتباط نظریه ذهن با اجتماعی‌شدن، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان دختر و پسر کم‌توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه نظریه ذهن با اجتماعی شدن، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش بررسی: در این پژوهش که به روش همبستگی است، 60 دانش آموز کم توان ذهنی (30 دختر و 30 پسر) شرکت داشتند. برای جمع آوری داده‌های مربوط به نظریه ذهن از تست نظریه ذهن 38 سؤالی استفاده شد و داده‌های مربوط اجتماعی شدن، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی با استفاده از مقیاس رفتار انطباقی واینلند گردآوری شد. یافته‌ها: رابطه بین نظریه ذهن سطح دوم و اجتماعی شدن به لحاظ آماری معناداری است (0/005=P) ولی رابطه آماری معناداری بین سطوح نظریه ذهن با مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی مشاهده نشد (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Theory of Mind and Socialization, Communication and Living Skills of Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study is to investigate the relationship between Theory of mind and socialization, communication and living skills (adaptive behaviors) in students with intellectual disability. Materials & Methods: This study that took place with a correlation method including 60 students with intellectual disability (30 boys and 30 girls). In order to collect the data for theory of mind, 38-item TOM test were used. Data of socialization, communication and living skills was gathered by Vinland Adaptive Behavior Scale. Results: Correlation between level 2 of theory of mind and socialization was significant (P=0.005) but there were not a significant correlation between the levels of theory of mind and communication and living skills (P>0.05). Conclusion: When the conception of primary false belief (level 2 in theory of mind) increases, the scores for socialization skills increases too.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی عبدالله زاده | mahdi abdollah zadeh


نرگس ادیب سرشکی | narges adib sereshki
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.

معصومه پورمحمدرضاتجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi


عنایت الله بخشی | enayatollah bakhshi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-494-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات