آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی کودکان دچار معلولیت و انجام تمرینات توان‌بخشی در منزل: موانع پیروی از توصیه‌های درمانگران
چکیده فارسی مقاله هدف: انجام تمرینات توانبخشی توصیه شده درمانگران در منزل نقش مهمی در موفقیت برنامه توانبخشی کودکان معلول ایفاء می کند. هدف از انجام این مطالعه تعیین موانع پیروی والدین کودکان معلول از انجام تمرینات توانبخشی در منزل بود. روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی، والدین همه 60 کودک معلول که در مراکز سرپایی توانبخشی شهر بیرجند در مهرماه 1388 خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی دریافت می کردند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته محقق ساخته و اعتبار یابی شده ای که شامل سوالاتی در مورد «میزان پیروی» و «21 مانع پیروی از انجام تمرینات در منزل» بود، جمع آوری شد، برای تحلیل نسبت شانس عدم پیروی از توصیه‌ها در مواجهه با هر یک از موانع از آزمون کای دو و تست دقیق فیشر و برای سنجش ارتباط بین تعداد موانع با پیروی از انجام تمرینات از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: چهار عامل« نداشتن وسایل انجام تمرینات در منزل» (0/003=P)، «راغب نبودن کودک به انجام تمرینات و عدم تمایل مراقب به ناراحت کردنش» (0/024=P)، «نگرانی مراقب از احتمال آسیب رساندن به کودک ضمن انجام تمرینات» (0/027=P) و «نداشتن مهارت کافی برای انجام تمرینات در منزل» (0/047=P) خطر عدم پیروی والدین از توصیه انجام تمرینات در منزل را به میزان معناداری بالا می برد. بین تعداد موانع درک شده با پیروی از توصیه انجام تمرینات در منزل نیز ارتباط مستقیم معنادار وجود داشت (0/008=P). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد با طراحی تمرینات به گونه ای که کودک آن را دوست بدارد و تلاش در راه کمک به والدین در کسب ابزار، دانش و مهارت لازم بتوان پیروی والدین از تمرینات منزل را ارتقاء بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع پیروی، تمرینات توان‌بخشی، کودکان معلول، والدین

عنوان انگلیسی Disabled Children and Home Exercises: Barriers to Compliance with Recommendations of Therapists
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Family Compliance to therapists’ recommendations on home exercise has an important role in success of rehabilitation programs for disabled children. This study intends to determine barriers to compliance of parents with prescribed home exercises. Materials & Methods: In present survey, parents of all of the 60 disabled children who were receiving occupational therapy, speech therapy or physiotherapy at Birjand’s rehabilitation clinics during September 2009 were interviewed. Data was collected using a semi-structured questionnaire, developed and validated by the researchers, containing questions about compliance and 21 barriers to compliance with recommended home exercises. Pearson chi-square test and Fisher exact test were used to explore the risk of parental non-compliance to recommendations in case of facing each of the barriers. Independent sample t-test was used to explore the correlation of number of barriers with degree of parental compliance. Results: According to the study, the four main know abstacles consisting "lack of exercises devices in home" (P=0.003) "child’s (or cartaker’s) unwillingness to do the home exercises" (P=0.024). parent’s (or cartaker’s) concerns about child harming due to exercises (P=0.027), and Lack of necessary skills to perform the exercises (P=0.047) significantly increases the parents incompliance to home exercises. There was also a significant relationship between the number of perceived barriers and the degree of compliance (P=0.008). Conclusion: It seems that designing exercises in a way that children would love them and emphasizing on helping parents to acquire the tools, knowledge and expertise would improve parental compliance to home exercise.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه علی آبادی | samaneh ali abadi
birjand, taleghni ave, emam reza hospital, physical medicine amp;amp; rehabilitation clinic
بیرجند، خیابان طالقانی، بیمارستان امام رضا، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشیدانگاه

نیکتا حاتمی زاده | nikta hatami zadeh
tehran, evin, daneshjoo blvd., koodakyar ave. university of social welfare and rehabilitation sciences, department of rehabilitation management,
تهران، اوین بلوار دانشجو، خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

روشنک وامقی | roshanak vameghi
tehran, evin, daneshjoo blvd., koodakyar ave. university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation center
تهران، اوین بلوار دانشجو، خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

انوشیروان کاظم نژاد | anoushirvan kazem nezhad
tehran, chamran highway, allameh modares university, postal code 1411713116
تهران، بزرگراه چمران، دانشگاه تربیت مدرس، کد پستی 1411713116
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-563-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات