آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۷۱-۷۸

عنوان فارسی مقایسه سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان استثنایی با یکدیگر و مادران کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از اجرای این پژوهش مقایسه سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان استثنایی با یکدیگر و همینطور با مادران کودکان عادی بود. روش بررسی: در این پژوهش که از نوع علی و مقایسه‌ای پس رویدادی است، نمونه‌ای به حجم 120 نفر از مادران در 4 گروه کم توان ذهنی، کم بینا، کم شنوا و عادی به روش تصادفی خوشه‌ای در شهرستان کرج انتخاب شدند. پرسشنامه سبک‌های مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1998) در این پژوهش به عنوان ابزار استفاده گردید. داده‌های بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که از لحاظ استفاده از سبک‌های مقابله‌ای دوری جویی، مسئولیت پذیری، گریز و اجتناب و بازبرآورد مثبت بین مادران کودکان استثنایی با مادران کودکان عادی در سطح 5 درصد تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین این پژوهش نشان داد که بین مادران گروه‌های کودکان استثنایی با یکدیگر هم تفاوت‌هایی وجود دارد که گروه مادران کودکان کم شنوا بیشترین تفاوت رابا دیگر گروه مادران دارا می‌باشند. نتیجه‌گیری: از آنجایی که مادران کودکان استثنایی دراستفاده از سبک‌های مقابله‌ای با یکدیگر و با مادران کودکان عادی تفاوت دارند، بر این اساس پیشنهاد می‌شود، مسئولین و متخصصانی که در این خصوص فعال هستند، راهکارهای مناسب برای مقابله با فشار روانی را به والدین کودکان استثنایی به خصوص مادران به طور جداگانه آموزش دهند. با ارائه آموزش و حمایت‌های بیشتر، مادران می‌توانند با استرس‌های زندگی مناسب تر برخورد کنند و خانواده از آرامش روانی بالاتری بهره مند خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of Coping Styles of Mothers of Exceptional Children with Mothers of Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to compare coping styles of mothers of exceptional children with each other and with mothers of normal children. Materials & Methods: The study was a Causal-Comparative research. Sample size of 120 mothers in four groups of mental retardation, low vision, hearing impairment and normal children randomly clustered chosen in the city of Karaj. In this study coping styles questionnaire (Lazarus and Folkman, 1998) was used. Data were analyzed through descriptive statistics, multivariate analysis of variance and pos hoc Tukey test. Results: The results showed that there is significant difference (P< 0.05) in applying coping styles of "distancing, accepting responsibility, escape-avoidance and positive reappraisal", between mothers of exceptional children and mothers of normal children. Also, this study showed that there are differences among mothers of exceptional children that these differences are more for mothers of hearing impairment children. Conclusion: Since mothers of exceptional children differ from each other and mothers of normal children in applying coping styles, recommended to liable and professionals are active in this area to educate proper solutions to parents of exceptional children especially mothers to cope with stress. With more education and support, mothers can cope with life stresses more suitable and family will be benefited from higher mental calmness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز علی اکبری دهکردی | mahnaz aliakbari dehkordi
payame noor university-center of tehran, nejaatollahi street, enghelan avenue, tehran , iran
تهران –خیابان انقلاب – خیابان استاد نجات اللهی – دانشگاه پیام نور مرکز تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

علی اصغر کاکوجویباری | ali asghar kako joibari
payame noor university-center of tehran, nejaatollahi street, enghelan avenue, tehran , iran
تهران –خیابان انقلاب – خیابان استاد نجات اللهی – دانشگاه پیام نور مرکز تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

طیبه محتشمی | tayyebeh mohtashami
payame noor university-center of tehran, nejaatollahi street, enghelan avenue, tehran , iran
تهران –خیابان انقلاب – خیابان استاد نجات اللهی – دانشگاه پیام نور مرکز تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-13-475-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات