|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۷۹-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه دو روش تمرینی بر عملکرد حرکتی و تعادل کودکان مبتلا به فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اثر تمرینات بر روی پله و نشستن به ایستادن بر عملکرد حرکتی درشت و تعادل کودکان مبتلا به فلج مغزی دیپلژی اسپاستیک و مقایسه این اثرات در خانه و کلینیک است. روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای و شبه تجربی، 21 کودک مبتلا به فلج مغزی دیپلژی اسپاستیک که به طور مستقل میتوانستند راه بروند، از جامعه در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند (7 نفر در گروه تمرین در کلینیک، 7 نفر در گروه تمرین در منزل و 7 نفر در گروه کنترل). گروه تمرین درمنزل، فعالیتهای روزانه زندگی به علاوه یک برنامه تمرینی شامل نشستن به ایستادن و بالارفتن از پله از جهات مختلف را 5 روز در هفته و به مدت 6 هفته با نظارت والدین انجام داد.گروه تمرین در کلینیک هم همین تمرینات را با نظارت درمانگر در کلینیک توانبخشی انجام داد و گروه کنترل تنها فعالیتهای منظم روزانه را ادامه داد. در این مطالعه از TUG (زمان بلند شدن و رفتن) و FRT (تست رساندن عملکردی) به عنوان آزمونهای تعادلی استفاده شد و عملکرد راه رفتن با آزمون 10متر راه رفتن، و عملکرد حرکتی با بخش D و E آزمون GMF اندازه گیری شد. یافتهها: در پایان دوره تمرین افزایش معناداری در میانگین آزمون رساندن عملکردی FRT در هر دو گروه تمرینی ثبت شد که نسبت به گروه کنترل معنادار بود (0/05>P)، بعلاوه کاهش معنادار در آزمون TUGدر گروه تمرین در کلینیک ثبت شد که نسبت به گروه کنترل معنادار بود (0/05>P). در سایر نتایج اندازه گیری شده، تفاوت معناداری بین سه گروه یافت نشد. نتیجهگیری: تمرین بالا رفتن از پله و نشستن به ایستادن میتواند عملکرد تعادلی در کودکان مبتلا به فلج مغزی را بهبود بخشد و تفاوت معناداری بین دو روش تمرینی (تمرین در کلینیک وتمرین در منزل) وجود نداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فلج مغزی، تمرین، عملکرد حرکتی درشت، تعادل، کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Two Exercise Methods on Motor Performance and Balance in Children with Spastic Cerebral Palsy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to assess the effects of two exercise methods on improving balance and motor performance in children with spastic diplegia cerebral palsy. Design: Randomized clinical trial. Materials & Methods: In this semi-experimental study 21 children aged 7–12 years, with spastic diplegia cerebral palsy, who were independent ambulators, were recruited. Children were randomly assigned into a control group (n=7), home exercise group (n=7) and clinic exercise group (n=7). The control group received regular daily activities, the home exercise group performed regular daily activities plus a sit-to-stand and step-up exercise programmes for six weeks at home and the clinic exercise group was given the same exercise programmes in clinic. Gross motor ability was tested by gross motor function measure (GMFM) test. Timed Up and Go Test and Functional Reach Test were used to measure functional balance. Walking performance was assessed using the 10-m walking test. Results: At the end of the intervention period, a statistically significant increase in the mean Functional Reach Test in two exercise groups and a reduction in the mean of Timed Up and Go Test were noted (P< 0.05). No statistically significant changes were recorded in the control group. In all other assessed no outcomes significant differences were noted between the groups. Conclusion: A sit-to-stand and step-up exercise programmes can improve balance performance in children with spastic diplegia cerebral palsy in clinic and home. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cerebral palsy, Gross motor function, Balance, Exercise |
|
نویسندگان مقاله |
احمد ابرااهیمی عطری | ahmad ebrahimi a amp apos tri ferdowsi university of mashhad مشهد-داشگاه فردوسی مشهد-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی اکبر هاشمی جواهری | ali akbar hashemi javaheri ferdowsi university of mashhad مشهد-داشگاه فردوسی مشهد-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
لیلا اصغری | leila asghari ferdowsi university of mashhad مشهد-داشگاه فردوسی مشهد-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-664-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|