|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilition، صفحات ۵۷-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
سلامت عمومی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی خواهران و برادران دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر و عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی خواهران و برادران، دانشآموزان کمتوانذهنی آموزش پذیر و عادی در شهر یزد میباشد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مورد-شاهدی است. 80 نفر از خواهران و برادران، دانشآموزان کمتوانذهنی و 83 نفر از دانشآموزان عادی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید و پرسشنامه سلامت عمومی، عزت نفس رزنبرگ و مهارتهای اجتماعی متسون در اختیار آنها قرار گرفت. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پ&zwjیرسون و آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوفوتی مستقل تحلیل شد. یافتهها: نتایج بدست آمده از آزمون t مستقل، تفاوت معناداری بین خواهران دانشآموزان کمتوانذهنی در مهارتهای اجتماعی از جمله: ترس از روابط با همسالان (0/001=P) و رفتارهای نوعدوستانه (0/24=P) نسبت به خواهران دانشآموزان عادی نشان داد و در سایر موارد تفاوت معناداری بین سایر گروهها مشاهده نگردید. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ترس از روابط با همسالان و رفتارهای نوع دوستانه در خواهران دانشآموزان کمتوانذهنی بیشتر از سایر گروهها مشاهده میشود. باید به این نکته اشاره کرد که عواملی، ازجمله: تأثیر این کودکان در محیط خانواده، داشتن اطلاعات کافی نسبت به کودکان کمتوانذهنی و میزان سازگاری کودک کمتوانذهنی میتوانند عوامل مهم در ارتباط دختران و پسران با خواهر یا برادر کمتوانذهنی، سلامت عمومی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی آنها باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
General Health, Self-Esteem and Social Skills in Siblings of Normal and Educable Mentally Retarded Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of the present research was to compare General Health, Self-Esteem and Social Skills in Siblings of Educable mentally retarded (EMR) and normal students in yazd. Materials & Methods: In this a case-control studies. 80 girls and boys with EMR Siblings and 83 girls and boys with normal Siblings were chosen with the method of cluster random sampling. GHQ, RSS, MESSY questionnaires were given to Siblings. Data were analyzed by pearsonian correlation coefficient, kolmogroff-smirnoff and independent T test Results: The result of this study indicated that girls with EMR Siblings in comparison to girls with normal Siblings, had significant difference in social skills, for example: fear of relationship with peers (P< 0.001) and altruistic behaviors with other groups (P< 0.024). There were no significant difference between other groups. Conclusion: The result of the present research indicated that: fear of relationship with peers and altruistic behaviors were more in girls with EMR Siblings than the other group. Influence of EMR children in family, having sufficient information about EMR child and adjustment of EMR children are important factors for girls & boys in relationship with their EMR Siblings and general health, social skills and self-esteem of them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لیلا اکرمی | leila akrami university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavandkhani tabriz university دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
مریم داودی | maryam davoudi islamic azad university, abarkooh branch, yazd, iran. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابرکوه، یزد، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه (Islamic azad university of abarkooh)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-514-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|