آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilition، صفحات ۱۱۴-۱۲۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر مهارت‌های زندگی روزمره دختران با سندرم داون
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر مهارت‌های زندگی روزمره کودکان سندرم داون بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی بود. 40 دانش آموز با سندرم داون در دامنه سنی 8 تا 12 سال به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (20 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه مداخله به مدت 10 جلسه (هر جلسه یک ساعت) طی یک دوره 2 ماهه تحت مداخله آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها ازخرده‌مقیاس مهارت‌های زندگی روزمره واینلند به عنوان پیش‌آزمون، پس‌آزمون و آزمون پیگیری در دو گروه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل واریانس مکرر ترکیبی استفاده شد. یافته‌ها: بین دو گروه از نظر نمرات مهارت‌های زندگی روزمره تفاوت معناداری مشاهده شد. مطالعه پیگیری نیز نشان داد این اثر پس از خاتمه آموزش نیز همچنان حفظ شده است (0/001>P). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های زندگی روزمره در کودکان مبتلا به سندرم داون گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی روزمره، سندرم داون

عنوان انگلیسی The Impact of Social Skills Training on Daily Living Skills of Girls with Down Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the study was to assess the impact of social skills training on daily living skills for girls with Down syndrome. Materials & Methods: This was a quasi-experimental study. Forty female children with Down syndrome, aged 8-12 years, were enrolled by simple sampling and randomly assigned to intervention and control groups (20 children in each group). The intervention group received social skills training for 10 sessions (1 hour per session) during 2 months. For data collection, the Vineland scale adjusting behaviors was used as pre-test, post-test and follow-up test in the two groups. Repeated measurement analysis of variance was used for data analysis. Results: There was significant difference in the daily living skills scores between the two groups. Follow-up study also showed that the effect has been maintained after the end of intervention (P< 0.001). Conclusion: It seems that social skills training can improve the daily living skills of children with Down syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social skills training, Daily living skills, Down syndrome

نویسندگان مقاله هاجر براتی | hajar barati
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فیروزه ساجدی | firouzeh sajedi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

احمد به پژوه | ahmad behpajooh
tehran university
دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-942-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات