|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilition، صفحات ۱۲۸-۱۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی و ارتباط آنها با توانایی ریاضیات و خواندن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی در افراد اوتیسم و عادی و ارتباط آنها با توانایی ریاضیات و خواندن انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقایسهای بود. نمونه مطالعه شامل 132 دانش آموز (16 اوتیسم و 116 عادی) بود. گروه عادی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به علت محدود بودن جامعه آماری کودکان اوتیسم، تمام شماری انجام شد و دو گروه در برخی متغیرها همتا شدند. از آزمونهای کولیج و کورنولدی، کی-مت و سطح خواندن به ترتیب برای اندازهگیری کارکردهای اجرایی، توانایی ریاضیات و خواندن استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره آنالیز شد. یافتهها: کودکان اوتیسم به طور معنادار کارکردهای اجرایی ضعیفتری نسبت به کودکان عادی داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عواملهای سازماندهی و تصمیمگیری-برنامهریزی در پیشبینی توانایی ریاضیات و بازداری و حافظه فعال در پیشبینی سطح خواندن سهم بیشتری دارند. نتیجهگیری: براساس این یافتهها کارکردهای اجرایی در کودکان اوتیسم مختل هستند و اختلال در آنها با ضعف در ریاضیات و خواندن رابطه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کارکردهای اجرایی، ریاضیات، خواندن، اوتیسم |
|
عنوان انگلیسی |
The Camparison of Executive Functions in Normal and Autistic Children, Considering Mathematics and Reading Abilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to comparing executive functions in children with autistic and normal and relationship with math and reading ability. Materials & Methods: Present descriptive-comparative study consisted of 132 students (16 autistic and 116 normal). Normal students had been selected by convenient sampling. Because the statistical population was limited, the whole individuals were recruited in the study. Two groups also were match. Cooldige and cornoldy, Key-Math and reading level scales were orderly used to assess executive functions, math and reading ability. Data were analyzed by multi-vitiates analyses of variance. Results: The results showed that autistic children have weaker executive functions than healthy children. Also the results showed that organizing and planning-decision making are more influential in predicting mathematics ability and inhibition. Moreover active memory and inhibition are more influential in predicting reading ability. Conclusion: Based on these findings, it can conclude that executive functions are disabled in autistic children and these disabilities are correlated with their weakness in mathematics and reading ability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Executive functions, Mathematics, Reading, Autism |
|
نویسندگان مقاله |
محمود بهرام خانی | mahmoud bahramkhani university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نسا درویشی | nesa darvishi tabriz university دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
زهرا کشاورز | zahra keshavarz organization of exceptional children of qazvin آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین
اصغر دادخواه | asghar dadkhah university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-996-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|