آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۶

عنوان فارسی تجارب و دیدگاه‌های کاردرمان‌گران از حرفه کاردرمانی
چکیده فارسی مقاله هدف: توسعه و ارتقا هر حرفه‌ای، ارتباط مستقیم با شناخت تجارب و دیدگاههای افراد شاغل در آن حرفه دارد. این تحقیق در راستای شناخت دیدگاه‌ها و تجارب شغلی، آموزشی و بالینی شاغلین رشته حرفه کاردرمانی انجام گردیده است. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوا است. شرکت‌کنندگان آن 15 کاردرمان‌گر شاغل در کلینیک‌های سطح شهر تهران در سال 1387 بودند. روش جمع آوری داده‌ها استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت مقایسه‌ای مداوم استفاده شد. یافته‌ها: در آنالیز اولیه 170 کد اولیه بدست آمد که در 15 زیر مضمون و 5 مضمون اصلی یا درونمایه از بین آنها شامل: «عدم شناخت متقابل جامعه و کاردرمان‌گران از یکدیگر و نگرش فرهنگی-اجتماعی مبهم»، «عدم رضایتمندی از حرفه»، «داشتن نگاهی نو و خلاقانه به حرفه کاردرمانی»، «گستردگی و بین حرفه‌ای بودن ماهیت درونی رشته» و «سیستم آموزشی نامتناسب، غیریکپارچه و غیر محرک» استخراج شد. تجارب کاردرمان‌گران نشان داد که شاغلین این حرفه ضمن مهم و سودمند دانستن حرفه خود، از هم گسیختگی، نامتناسب بودن، و گسترده بودن آموزش‌ها و شرح وظایف، عدم شناخت مردم از حرفه، آزردگی خاطر دارند؛ و همچنین تجارب آنها تحت تأثیر شدید عکس العمل و نگاه اطرافیان و اساتید نسبت به آنها دارد. به طوری که اگر نگاه اساتید و همکاران مثبت باشد، دانشجویان امیدوارتر نسبت به رشته خود بوده و نسبت به آن افتخار می‌کنند و در نهایت خواهان حمایت مسئولین و سازمانهای مرتبط هستند. نتیجه‌گیری: تجارب و دیدگاه کاردرمان‌گران در رابطه با حرفه‌شان مثبت بوده و متأثر از نگرش دیگران، شامل: اساتید، همکاران حرفه‌ای و مردم می‌باشد. تجارب آنها نشانگر عدم محتوای آموزشی متناسب با نیازهای جامعه و فرهنگ مردم ایران بوده و بین آموزش و بالین از نظر آنها شکاف وجود دارد، آنها خواستار افزایش آگاهی جامعه از حرفه‌شان و حمایت مسئولین می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاردرمانی، کاردرمان‌گر، تجارب، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Occupational Therapist's Experience and Viewpoints about Occupational Therapy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Improvement in job is directly related to recognition of the experience and viewpoints of those working in the field. This research was designed to find out the job, educational and clinical experience of the occupational therapists. Materials & Methods: This study is a qualitative research using content analysis. Data collection was done via in-depth semi -structured interviews with 15 occupational therapists working in the rehabilitation clinics in Tehran in 2009. To analyze the data, content analysis and inductive analysis were used... Results: First, we obtained 170 key codes from data analysis .These key codes were categorized into 5 themes including ”community's attitude toward occupational therapy’s”, ”job dissatisfaction”, “a new and creative sight into occupational therapy”, “occupational therapy inappropriate educational system” and “the nature of the occupational therapy”. The themes obtained from the occupational therapists’ experience showed that how the other members of rehabilitation team, patients and patients’ family look at occupational therapy and can directly affect the occupational therapists’ job satisfaction, positive experience and sense of worth. Conclusion: Experience of occupational therapists in their job is directly related to their patients ‘and coworkers’ ideas about their sense of worth this view passes to the occupational therapist directly and indirectly. It can affect the occupational therapists’ attitudes, satisfaction and job experience. Instructors and mentors of occupational therapy students can contribute to positive experience and satisfaction of the students from occupational therapy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه کاووسی پور | somayyeh kavousi pour
faculty member of shiraz university of medical sciences, shiraz
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مربی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود فلاحی خشکناب | masoud fallahi khoshknab
nursing department, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, koodakyar st., daneshjoo blv., evin, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-66-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات