|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه شیوههای فرزندپروری والدین، خودپنداره و اضطراب مدرسه در دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی خفیف ۱۲ تا ۱۸ ساله شهر کرمانشاه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این مطالعه تعیین رابطه شیوههای فرزندپروری والدین و اضطراب مدرسه با توجه به متغیر خودپنداره در دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی خفیف 18-12 سال شهر کرمانشاه بود. روش بررسی: روش نمونه گیری در این مطالعه همبستگی، به صورت تمام شمار بود. جمعیت مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی خفیف 18-12 سال شهر کرمانشاه میشد. با توجه به ملاکهای ورود و خروج آزمون خودپنداره بر روی 125 دانش آموز اجرا شد، که بر اساس نمره آزمون، 83 نفر انتخاب شده و آزمون شیوههای فرزندپروری توسط والدین آنها و آزمون اضطراب مدرسه توسط معلمینشان تکمیل شد. دادههای حاصل با آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و اسپیرمن و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: شیوه فرزندپروری مقتدرانه پدر (0/002=P) و مادر (0/001=P) رابطه منفی معنادار با اضطراب مدرسه داشت؛ همچنین شیوه فرزندپروری مستبدانه پدر (0/009=P) و مادر (0/020=P) رابطه مثبت معناداری با اضطراب مدرسه نشان داد. ولی شیوه فرزندپروری سهل گیرانه پدر (0/319=P) و مادر (0/452=P) رابطه معناداری با اضطراب مدرسه نداشت و مشخص شد که خودپنداره تأثیر معناداری بر اضطراب مدرسه دانش آموزان عقب مانده ذهنی دارد (0/004=P). نتیجهگیری: نتایج آزمونهای آماری نشان داد شیوههای فرزندپروری والدین بر اضطراب مدرسه دانش آموز اثرگذارند، ولی خودپنداره در تعدیل اثر شیوههای فرزندپروری بر اضطراب مدرسه نقش مهمی دارد. به این معنا که دانش آموزانی که خودپنداره قوی دارند کمتر از دانش آموزانی که خودپنداره ضعیف دارند، اضطراب مدرسه را تجربه میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شیوههای فرزندپروری، اضطراب مدرسه، خودپنداره،عقبماندگی ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
The Relation between Parental Anxiety and Parenting Practices in 12-18 Years old Male Students with Mild Mental Retardation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to determine the relation between parentsʼ child bearing methods parents and school anxiety, regarding to the self-concept as a variable, especially in mentally retarded school students. Materials & Methods: The study Population included all known-available educable mentally retarded students, aged 12-18 years, in Kermanshah. The other entry criteria for the above-mentioned population were the parents’ age between 30-55 years and having at least 5-year elementary education. Entire community (157 people) was applied, this way parents of students 30 to 55 years of age and at least fifth of their study, were enrolled After applying these criteria remain Number 125 remained, test your imagination on all students was conducted among 125 students, then 83 patients were available. And then by parents child rearing styles test methods and test anxiety of students by teachers of the school was completed. Obtained data with statistical tests, including tests Kolmogorov-Smirnov (for study being normal data distribution), Pearson and Spearman correlation (for relation between variables) and Covariance analysis tests were analyzed. Results: Results showed that children husbandry practices powerful father (P=0.002) and mother (P=0.001) a significant negative relationship with school anxiety. The autocratic style husbandry child's father (P=0.009) and mother (P=0.020) a significant positive relationship with school anxiety. In addition, simple husbandry practices lighter child's father (P=0.319) and mother (P=0.452) have a significant relationship with school anxiety and determined that a significant effect on anxiety self concept school students are mental (P=0.004). Conclusion: Statistical test results showed child rearing methods parents ways anxious school students are effective but moderate effect on self concept child rearing parents practices is an important than part of school anxiety. This means that students who have strong self concept less students who are weak self concept, anxiety, school experience. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهاب منصوری | shahab mansouri west branch 5 class building narges 4 eghbal 5 ferdus amir kabir babol mazandaran کرمانشاه شهرک معلم بلوار عطار خیابان شاهد کوی دهم پلاک 6
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه بهزیستی و توانبخشی
محمد طاهری | mohammad taheri university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه بهزیستی و توانبخشی
سیدمحمود میرزمانی | seyyed mahmoud mirzamani university of eslami azad, eslamshahr دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)
مسعود صالحی | masoud salehi tehran university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-483-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|