|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبادله تصویری بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به درخودماندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بیماری درخودماندگی از وخیمترین اختلالات عصبتحولی دوران کودکی است که با مشکلات رفتاری فراوانی همراه است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیرگذاری نظام ارتباطی مبادله تصویری (PECS) بر مشکلات رفتاری این گروه از بیماران صورت گرفتهاست. روش بررسی: این مطالعه شبهآزمایشی و از نوع تکآزمودنی با طرح B-A است. بدین منظور، 4 پسر درخودمانده 3 تا 7 ساله، با روش نمونهگیری دردسترس از بین مراجعین مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات درخودماندگی تهران انتخاب شده و بهمدت چهار ماه (42 جلسه)، سه جلسه در هفته تحت درمان قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل مشاهده مستقیم و فهرست ارزیابی درمان درخودماندگی بود که 6 بار طی مدت مطالعه بهکار بسته شد. یافتهها: در پایان دوره آموزش، نتایج بهدست آمده تأثیرات مثبت PECS را در کاهش مشکلات رفتاری سه کودک (%75) نشان داد، هر چند که سرعت یادگیری آنها متفاوت بود. نتیجهگیری: دستیابی کودکان مبتلا به درخودماندگی به یک ابزار ارتباطی، باعث کاهش علائم رفتاری آنها میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Picture Exchange Communication System on Behavioral Problems of Children with Autism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Autism is one the most disturbing neurodevelopmental disorders associated with variety behavioral problems including communication deficits. The present study is aimed to examine the effectiveness of the Picture Exchange Communication System (PECS) on behavioral problems of autistic children. Materials & Methods: This study follows a quasi- experimental single subject A-B design. Four boys with autism (aged between 3-7 years) were selected from the Center for the Treatment of Autistic Disorders, Tehran. They were received PECS training for duration of four months (42 session), three sessions per week. Direct observation assessment and Autism Treatment Evaluation Checklist were applied 6 times during the course of the study. Results: Separate set of analysis of the data reveled a positive effects of PECS on reduction of behavioral problems in three children, although, some differences were identified between them. Conclusion: Enhanced ability to communicate by PECS, would effectively reduce behavioral problems of children with Autism |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم ممقانیه | maryam mamaghanieh rehabilitation amp;amp; treatment center, tehran, iran. مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات درخود ماندگی، تهران، ایران.
حمیدرضا پوراعتماد | hamid reza pour etemad rehabilitation amp;amp; treatment center of autistic disorders, between 6th amp;amp; 7th street, north kargar ave., tehran, iran. تهران، خیابان کارگر شمالی، بین خیابان ششم و هفتم، مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات درخودماندگی
فاطمه احمدی | fatemeh ahmadi
کتایون خوشابی | katayoun khoushabi university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56-3&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی اطفال |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|