آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره Supplementary: Student Articles، صفحات ۸-۱۳

عنوان فارسی تأثیر انتقال دانش پنهان بر شایستگی بالینی پرستاران
چکیده فارسی مقاله هدف:این پژوهش با هدف تعیین تأثیر انتقال دانش پنهان به روش داستان‌گویی بر شایستگی بالینی پرستاران آی. سی. یو. بیمارستان فاطمه زهرا شهر بوشهر در سال 1390 انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که بر روی 16 نفر از پرستاران شاغل در بخش آی. سی. یو که به صورت نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند انجام شده است.جامعه پژوهش شامل کل پرستاران شاغل در بیمارستان فاطمه زهرا (41 نفر) بودند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه خود ابرازی مشتمل بر مهارتهای عمومی‌و تخصصی شایستگی بالینی بود. 4 جلسه داستان‌گویی برای انتقال تجارب برای نمونه‌ها برگزار شد و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله توسط شرکت کنندگان تکمیل و نتایج در پایان با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شد. یافته‌ها: در بررسی شایستگی بالینی به صورت کلی میانگین نمرات پیش آزمون 219/50 و میانگین نمرات پس‌آزمون 239/69 بوده است که میانگین نمرات پس‌آزمون به طور معناداری بیشتر از پیش‌آزمون است (0/003=P). نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که انتقال تجارب و دانش از طریق داستان‌گویی باعث ارتقاء شایستگی بالینی پرستاران در زمینه‌های مختلف مربوط به شایستگی بالینی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی بالینی، دانش پنهان، داستان‌گویی

عنوان انگلیسی The Effect of Tacit Knowledge Transfer on Nursing Clinical Competency
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research is aimed at determining the impact of tacit knowledge transfer via storytelling method on clinical competency of I.C.U nurses working at Fatemeh Zahra Hospital, Bushehr, Iran 2011. Materials & Methods: This study is a double-group semi-experimental research with pre and post test which was conducted on 16 nurses in I.C.U. Research community contain all 41 nurses who occupied at I.C.U. Research instrument was a self- reflective questionnaire containing questions of general and specialized I.C.U. skills. Questionnaires were completed by the participants prior to and after intervention and the results obtained were analyzed by paired t-test. Results: To evaluate clinical competency, average pretest score of general and specialized competency was obtained 219.50 and average post-test score was calculated 239.69. Comparing these two score, it was clear average posttest score was significantly higher (P=0.003). Conclusion: Results of the present research reveal that transfer of knowledge and experience by storytelling method improves and enhances clinical competency of nurses in different fields which are related to clinical competency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical competency, Tacit knowledge, Storytelling.

نویسندگان مقاله کبری قاسمی | kobra ghasemi
تهران ولنجک، بلوار دانشجو، انتهای بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمدعلی حسینی | mohammad ali hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar ave. daneshjoo bulv. evin, tehran,
تهران ولنجک، بلوار دانشجو، انتهای بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

پرویز عضدی | parviz a amp apos zodi
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

مسعود فلاحی خشکناب | masoud fallahi khoshknab
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه فیزیوتراپی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمیدرضا خانکه | hamid reza khanke
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیدرضا مجدزاده | seyyed reza majdzadeh
medical university of tehran
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-876-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات