آرشیو توانبخشی، جلد ۱۲، شماره Special Issue: Addiction Researches، صفحات ۸-۱۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر متون آموزشی تهیه شده در زمینه اعتیاد و عوارض آن بر میزان آگاهی دانش آموزان پسر مقاطع مختلف تحصیلی ‌شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این مطالعه تعیین تأثیر بسته‌های آموزشی تهیه شده بر میزان آگاهی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی شهر تهران در زمینه اعتیاد و عوارض آن می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بر روی نمونه 163 نفری از دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی منطقه یک تهران، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت. پرسشنامه‌های آزمون به صورت پیش آزمون (قبل از مطالعه بسته‌های آموزشی) بین دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی توزیع و جمع آوری گردید و سپس پرسشنامه‌های پس آزمون (بعد از مطالعه بسته‌های آموزشی) که حاوی سئوالات باز پاسخ و سه سئوال بسته پاسخ (چهارگزینه‌ای) بود که به فاصله یک هفته (با توجه به حجم مطالب بسته‌های آموزشی) بین دانش‌آموزان توزیع و جمع آوری شد و با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه بیانگر این است که میانگین نمره آگاهی قبل (7/61) و بعد از مداخله (9/44) در هر سه مقطع تحصیلی ابتدایی (به جز کلاس چهارم و پنجم)، راهنمایی و متوسطه معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه می‌توان چنین عنوان کرد که آموزش، بر افزایش سطح آگاهی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در زمینه اعتیاد و عوارض آن مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آگاهی، دانش آموز، اعتیاد

عنوان انگلیسی Evaluation of Educational Packages on Knowledge of Male Students in Tehran City about Addiction and Its Complications
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to determine the effect of educational packages on knowledge of substance addiction and complication among different levels of students in Tehran city. Materials & Methods: An interventional study was designed in that three group of different levels of students using pre-test and post-test questionnaires, before the study of educational packages and after the study of educational packages. Results: The mean total scores of students before and after the study of educational packages were respectively 7.61 and 9.44 that has been demonstrated knowledge of different levels of students before and after intervention in students of primary (except fourth and fifth class), middle and high school was significantly increases.In other words with confidence of %95 can be said training about substance addiction and complication in increase of knowledge of different educational levels have been effective. Conclusion: According to the results of this study the key role of educational program to reveal itself in demand reduction strategies and primary prevention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training, Knowledge, Student, Addiction

نویسندگان مقاله اکبر میرجانی اقدم | akbar mirjani aghdam


محمدحسن فرهادی | mohammad hassan farhadi
educational development center, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, velenjak, tehran, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فیض الله افتخاری | feizollah eftekhari


ابراهیم فدایی | ebrahim fadaei



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-910-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اعتیاد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات