|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۸-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی ۷ تا ۱۳ ساله شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی 7 تا 13 ساله شهر تهران و تعیین تأثیر جنسیت، سن و موقعیتهای اجتماعی- تحصیلی مختلف بر آن انجام شد. روشبررسی: در این مطالعه تحلیلی و مقطعی، از بین دانشآموزان 7 تا 13 ساله کلیه مدارس مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران، به روش خوشهای پنج منطقه و چهل مدرسه ابتدایی و راهنمایی انتخاب و متناسب با جمعیت آنها، 788 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه سنی طبقهبندی شده و توسط آزمون مهارتهای ادراک بینایی– تجدید نظر شده (تی.وی.پی.اس-آر) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، بارتلت، آنالیز واریانس، آزمون تی مستقل، کروسکال والیس، یومنویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نمرات استاندارد در کلیه مهارتهای ادراک بینایی در حد متوسط بود. بین گروههای سنی، بجز در مورد حافظه بینایی و حافظه توالی بینایی، در بقیه مهارتها اختلافی معنادار وجود داشت (مقدار احتمال از 0/045 تا کمتر از 0/100). بین دانشآموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش، در تمام مهارتها، اختلاف معنادار وجود داشت (P< 0/001) . بین کودکان دختر و پسر در ثبات شکل بینایی(009/0=پی)، تشخیص شکل از زمینه (P< 0/001) و بهره ادراک بینایی (P=0/011) اختلاف معنادار وجود داشت، درحالیکه در سایر مهارتها، بین آنها تفاوت معنادار مشاهده نشد. همبستگی بین خردهآزمونها با کل آزمون (Rho>0/617)، از همبستگی بین خردهآزمونها با یکدیگر (Rho< 0/508) کمتر بود. نتیجهگیری: برخلاف انتظار، افزایش سن کودکان با ادراک بینایی ارتباط معنادار، ولی معکوس داشت. جنسیت و موقعیت اجتماعی - شهری منطقه آموزش و پرورش نیز در برخی از خردهآزمونهای مهارتهای ادراک بینایی موجب تفاوت معنادار بین کودکان عادی شد. ضمن این مطالعه، برای هریک از مهارتها نمره هنجار بهدست آمد که میتواند بهعنوان معیاری در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Visual Perceptual Skills in Normal Children Aged 7 to 13 Years in Tehran City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study was aimed to determine visual perceptual skills of normal children aged 7 to 13 years in Tehran, comparing visual perceptual skills between boys and girls, age groups and student of different educational areas and finding the correlation among subtests with each other and subtests with total test. Materials & Methods: In this cross sectional study 788 children aged 7 to 13 years old from 40 elementary and high schools of 5 educational areas of Tehran were selected by simple randomized and proportional to size method of sampling. Subjects were categorized in 3 age groups and then they were assessed by TVPS-R. The data were analyzed by statistical tests including Kolmogorov Smirnov, Bartllet, Analyze of variances, Independent T test, Kruskal-Wallis, U mann-whitney and Spearman correlation coefficient in SPSS software. Results: According to results, standard scores for all visual perceptual skills were about average (Visual Perceptual Quotient=94.68). Analysis of data revealed significant differences among age groups in visual perceptual skills except Visual Memory and Visual Sequential Memory (from P=0.045 for Visual Closure to P< 0.001 for Visual Form Constancy). Students of different educational areas in Tehran had significant differences in visual perceptual skills (P< 0.001 for all visual skills). No significant differences were found between girls and boys in five of visual perceptual skills but there was significant difference between them in Visual Form Constancy (P=0.009), Visual Figure Ground (P< 0.001) and Visual Perceptual Quotient (P=0.011). Correlation between subtests and total test was higher (Rho>0.617) but it was lower among subtests to each other (Rho< 0.508). Conclusion: The results of this study determined the visual perceptual skills scores in normal children. These scores will play as criteria for next studies especially the ones related to abnormal children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد خیاط زاده ماهانی | mohammad khayat zadeh mahani ccupational therapy departmen, rehabilitation faculty, jondi shapoor university of medical sciences, ahvazt اهواز، پردیس، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده توانبخشی، گروه کاردرمانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
بمانعلی مردانی شهربابک | beman ali mardani shahrbabak expert of vali asr rehabilitation organization, ataehran موسسه توانبخشی ولیعصر عج ، تهران
حمیدرضا غلامیان | hamid reza gholamian
مهدی رهگذر | mahdi rahgozar university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمدحسین سروری | mohammad hossein soroury university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فربد فدایی | farbod fadaie university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-129-3&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|