|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه سبکهای مقابله با استرس و خودکارآمدی با رضایت از تجربیات بالینی در دانشجویان کارورز رشتههای توانبخشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رابطه سبکهای مقابله با استرس و خودکارآمدی با رضایت دانشجویان کارورز توانبخشی از تجارب بالینی خود به عنوان یک درمانگر بود. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی و مقطعی، 318 دانشجوی کارورز رشتههای توانبخشی شامل 140 دانشجوی فیزیوتراپی، 97 دانشجوی کاردرمانی و 81 دانشجوی گفتاردرمانی از دانشکده های توانبخشی کشور به صورت نمونه گیری طبقه ای-تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان کارورز توانبخشی بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های مقابله، خودکارآمدی عمومی و رضایت از تجربیات بالینی جمع آوری و با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: محاسبه همبستگی بین متغیر ها نشان داد که سبک مقابله ارزیابی مجدد مثبت با رضایت از تجربیات بالینی در دانشجویان هر سه رشته همبستگی مثبت معنی دار دارد (P< 0/05). سبک های مقابله جستجوی حمایت اجتماعی و حل مدبرانه مسأله نیز با رضایت از تجربیات شغلی دانشجویان کارورز فیزیوتراپی و کار درمانی همبستگی مثبت معنی دار داشت (P< 0/05). همچنین رضایت از تجارب بالینی در دانشجویان کارورز هر سه رشته فیزوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی با خودکارآمدی آنها همبستگی مثبت معنی دار داشت (P< 0/001). نتایج تحلیل رگرسیون نشانگر این بود که در هر سه رشته، خودکارآمدی در مرحله اول وارد معادله رگرسیون شده و بیشترین سهم را در پیش بینی واریانس رضایت از تجربیات بالینی دانشجویان دارد.. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که سبک های مقابله و خودکارآمدی به طور معنی داری قادر به پیش بینی رضایت از تجربیات بالینی در دانشجویان فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Relationship of Coping Style and Self-efficacy with Satisfaction of Rehabilitation Practitioner Students with their Clinical Experiences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of present study was to investigate the Relationship of coping styles and self-efficacy with satisfaction of physical therapy, occupational therapy and speech therapy rehabilitation practitioner students with their clinical experience as a therapist. Materials & Methods: The study sample includes 318 rehabilitation practitioner students witch selected with proportional stratified sampling model. Rehabilitation Practitioner students includes 140 physical therapy students, 97 occupational therapy students, and 81 speech therapy students. Data were collected through Ways of coping questionnaire, general self-efficacy and clinical experience satisfaction questionnaire, and then analyzed with the help of correlation and multiple regression analysis. Results: Results show that satisfaction with clinical experience was positively and significantly correlated with positive reappraisal coping in all students in three branches.(P< 0/05). Seeking social support and planful problem-solving coping was positively and significantly correlated with satisfaction with clinical experience in physical therapy and occupational therapy students. (P< 0/05). Also, satisfaction with clinical experience in all students was positively and significantly correlated with self-efficacy. (P< 0/001). Results show that self efficacy, in all students in three branches, and has more portion in predict of satisfaction with clinical experiences. Conclusions: The findings show that coping styles and self-efficacy positively and significantly predict of satisfaction with clinical experiences in three branches. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یاسر رضاپور میرصالح | yaser rezapour mirsaleh allameh tabatabayi university, tehran, iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کیانوش عبدی | kianoush a amp apos bdi
مهدی رهگذر | mahdi rahgozar
شهناز ریحانی کیویی | shahnaz reyhani kivi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-182-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|