آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۶

عنوان فارسی نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه، بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی است. روش بررسی: در این پژوهش مقایسه‌ای مورد– شاهدی، از بین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر قزوین 30 کودک (15 پسر و 15 دختر) با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با نمونه‌گیری ساده و 30 کودک سالم که با گروه مورد همتاسازی شده بودند شرکت کردند. ابزارهای به‌کار رفته، آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) برای ارزیابی زبان و گفتار، مقیاس درجه بندی کانرز برای معلمان به‌منظور ارزیابی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و آزمون ریون برای ارزیابی هوش بودند. داده‌های حاصل با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: بین نیمرخ رشد زبان دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش‌آموزان سالم تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<)، اما در بین گروه های جنسی در هر یک از گروه‌های مورد (0/254=P) و شاهد (1/00=P) تفاوت معنادار آماری وجود نداشت. واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی، درک دستوری، تمایزگذاری کلمه، گوش کردن، سازماندهی، صحبت کردن، معنی شناسی و نحو در گروه مورد به طور معناداری پایین تر از گروه شاهد بود، اما در تقلید جمله، تحلیل واجی و تولید کلمه بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت. نتیجه گیری: کودکان با نارسایی توجه/ بیش فعالی در برخی از جنبه های رشد زبان از سطح پایین تری نسبت به کودکان طبیعی برخوردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی، رشد زبان، گفتار

عنوان انگلیسی Profile Language Development in students with and without Attenion Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study was designed to investigate language development in children with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Materials & Methods: In this comparative and case–control research, 30 children with attention deficit hyperactivity disorder and 30 healthy matched children were selected simply and conveniently from the elementary first grade students of Qazvin city. Data collection tools included: test of language development– primary: 3th edition (TOLD-P:3), Connors’ rating scale – teachers form, and Raven color matrices. Data were analyzed by repeated measure analysis of variance. Results: There was significant difference in profile of language development between ADHD children and healthy children (P< 0.001), but there were no significant differences between boys and girls in both case group (P=0.254) and control group (P=1.00). The results of multivariate analysis showed that the ADHD children were significantly lower in some aspects of language development skills including picture vocabulary, relative vocabulary, oral vocabulary, grammatical understanding, grammatical completion, word discrimination, listening, organizing, speaking, semantics and syntax. No significant difference was found in sentence imitation, phonemic analysis and word articulation. Conclusion: The attention deficit hyperactivity disorder children have some problems in many but not all aspects of language development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید علیزاده | hamid ali zadeh
allameh tabatabayi university, tehran, iran.
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سارا اکبری | sara akbari


فریبا یادگاری | fariba yadegari



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-57&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات