|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر تقلید حرکتی غیر گفتاری بر توانایی نامیدن در کودکان مبتلا به درخودماندگی(اوتیسم) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تقلید حرکتی غیر گفتاری با توانایی نامیدن و تأثیر تمرینات تقلید حرکتی غیر گفتاری بر افزایش توانایی نامیدن در کودکان مبتلا به درخودماندگی (اوتیسم) است. روش بررسی: در مرحله نخست این مطالعه که به روش مقایسه ای صورت پذیرفت، 22 کودک درخودمانده و 22 کودک سالم با نمونه گیری در دسترس انتخاب و توانایی نامیدن و تقلید حرکتی غیر گفتاری آنها مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. در مرحله دوم، مطالعه به صورت تجربی و مداخله ای صورت گرفت. کودکان درخودمانده به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس کودکان گروه آزمایش به مدت 60 روز، روزانه یک ساعت تحت تمرین تقلید غیر گفتاری قرار گرفتند. در این مدت گروه کنترل از آموزشهای معمول قبلی بهره گرفتند. قبل و بعد از مداخله، توانایی نامیدن در دو گروه با استفاده از آزمون نامیدن سنجیده شد. در تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و بررسی ضریب همبستگی بهره گرفته شد. یافته ها: تفاوت معناداری در توانایی نامیدن کودکان درخودمانده و سالم دیده شد(P< 0.001). همچنین یافته ها حاکی است بین توانایی نامیدن و توانایی تقلید کلامی در کودکان درخودمانده همبستگی مثبت وجود دارد (r=0/878). به علاوه، داده ها حاکی از وجود تفاوت معنادار بین توانایی نامیدن دو گروه آزمایشی و کنترل پس از انجام مداخله می باشد (P< 0.001). نتیجه گیری: بین توانایی نامیدن و تقلید حرکتی غیر گفتاری همبستگی مثبت و قوی وجود دارد و انجام تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری به افزایش توانایی نامیدن در کودکان درخودمانده منجر می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درخودماندگی، تقلید، نامیدن، گفتار |
|
عنوان انگلیسی |
Effect Non-Verbal Motor Imitation on Naming Ability in Autistic Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research was aimed to investigate the relation between non-verbal imitation and naming ability and effect of non-verbal motor imitation exercises on ability of naming in autistic children. Materials & Methods: In the first phase of this research which was done comparatively, 22 autistic and 22 normally developed children were selected conveniently and their ability of naming and non-verbal imitation was examined. In the second phase, which was an experimental-interventional study with a pretest-posttest and control group design, the autistic children were assigned into two matched groups by balanced randomized method. Then non-verbal motor exercises intervention executed in experimental group for 60 days (one hour a day). During this period the control group received routine educational program. Before and after intervention, naming ability of two groups was assessed by naming test. Data were analyzed by Independent T- test and Variance analysis. Results: Research findings showed statistically significant difference between autistic group and normal group in naming ability (P< 0.001). In autistic group, there was a positive correlation between naming ability and non-verbal imitation ability (r=0/878). Furthermore findings showed significant difference in naming ability between control and experimental group after intervention (P< 0.001). Conclusion: This finding reveals that non-verbal motor imitation has a positive correlation with naming ability and non-verbal imitation exercises increases the naming ability in autistic children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autism, Imitation, naming, speech |
|
نویسندگان مقاله |
سیدمجید رفیعی | seyyed majid rafiei university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
منصور بیرامی | mansoor beirami
حسن عشایری | hasan ashayeri
تورج هاشمی | touraj hashemi
پریچهر احمدی | parichehr ahmadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-58&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|