|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
گزارش یک مورد کودک مبتلا به «هیدروسفالی و اوتیسم» و نتایج کاردرمانی در آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
این تحقیق بصورت مطالعه موردی انجام گردید . در این پژوهش ، پسربچه 4 ساله ای که با تشخیص " هیدروسفالی و اوتیسم " توسط روانپزشک به یکی از کلینیک های کاردرمانی تهران ارجاع داده شده و تحت کاردرمانی قرار گرفت ، معرفی می گردد . همراهی علائم اوتیسم با هیدروسفالی سبب اختلال رشدی شدید در حیطه های ادراکی ، شناختی ، حرکتی ، ارتباطی و خودیاری شده بود . کاردرمانی برای این بیمار با هدف تسهیل ابعاد مختلف رشدی و ایجاد رفتارهای تطابق یافته ، به مدت یکسال انجام گرفت و در نتیجه ، اختلالات و مشکلات وی در اغلب ابعاد رشدی به میزان قابل توجهی کاهش یافت بعنوان نمونه ، تماس چشمی او افزایش چشمگیری یافت ، می توانست با خانواده و اطرافیان نزدیک ، تعامل نسبتا خوبی برقرار کند ، بیش فعالی ، خود آزاری و پرخاشگری او تا حد زیادی کاهش یافت ، می توانست نقاشی های ساده بکشد ، بدود و سه چرخه سواری کند . و با تداوم اقدامات توانبخشی ، در نهایت توانست در یکی از مدارس عادی دولتی تهران تحصیل در مقطع دبستان را آغاز نماید . آخرین پیگیری ها نشان می دهد کودک پایه پنجم دبستان را نیز با موفقیت ( با معدل 17 ) پشت سر گذاشته ، برای ورود به مقطع راهنمایی تحصیلی آماده می شود . نتایج این پژوهش ، توجه کاردرمانگران را به ارزیابی دقیق و همه جانبه کودکان مبتلا به هیدروسفالی ، ترکیب مناسب مداخلات درمانی ، همکاری نزدیک با سایر اعضای تیم توانبخشی و پیگیری مرتب وضعیت بیمار را حتی پس از ترخیص ، به همراه اهمیت مشارکت فعال والدین در درمان را مورد تاکید قرار می دهد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هیدروسفالی ، اوتیسم ، کاردرمانی ، کودک |
|
عنوان انگلیسی |
Review: Hydrocephalus and Autism and Occupational Therapy Results, A case Report |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This is a case report. In this essay, a 4years old boy with "Hydrocephalus and Autism" is presented, who referred to an occupational therapy clinic by a psychiatrist and received occupational therapy interventions. Hydrocephalus together with Autism had caused to severe cognitive, perceptual, motor, communicative and self care problems. Occupational therapy goals were facilitation of development in different areas and making adaptive behavior.finally, his difficulties and dysfunctions decreased noticeably : his eye contact was improved seriously , he could keep almost good communication with his family , hyperactivity and aggressive behaviors are decreased, he could draw simple paintings, could run and ride tricycle. By continued rehabilitation interventions, ultimately he could begin studying in one of Tehran normal state schools. The last following up showed that he could passed fifth level of elementary successfully ( with average, 17 ), and now is ready to go to the guidance school. Results of this study show the importance of careful and all-around evaluation of hydrocephalus children, careful combination of therapeutic interventions, cooperation and coordination of all rehabilitation team members, continued following up clients even after discharge, and attracting active cooperation of child parents in occupational therapy successful process. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hydrocephalus, Autism, Occupational therapy, Child |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه وجدانی | fatemeh vojdani tarbiat modares university, tehran, iran. دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-49&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|