|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه گرایش های مذهبی و ابعاد شخصیت با رضایت دانشجویان کارورز توانبخشی از تجارب بالینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رابطه گرایش های مذهبی و ابعاد شخصیت با رضایت دانشجویان کارورز توانبخشی از تجارب بالینی خود به عنوان یک درمانگر بود. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی، 318 دانشجوی کارورز توانبخشی شامل 140 نفر دانشجوی فیزیوتراپی، 97 نفر دانشجوی کاردرمانی و 81 نفر دانشجوی گفتاردرمانی به صورت نمونه گیری طبقه ای-تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مذهب گرایی اسلامی، پنج عامل شخصیت و رضایت از تجربیات بالینی جمع آوری و با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در تمام دانشجویان کارورز توانبخشی، بین رضایت از تجارب بالینی با مذهب گرایی، ارزنده سازی مذهبی و سه بعد شخصیت برون گرایی، توافق و وجدانی بودن همبستگی مثبت معنادار و با سازمان نایافتگی مذهبی و روان رنجور خویی همبستگی منفی معنادار دارد(001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی رضایت از تجربیات بالینی در دانشجویان نشان داد که در دانشجویان فیزیوتراپی متغیرهای برون گرایی، مذهب گرایی و توافق، در دانشجویان کاردرمانی متغیرهای برون گرایی، وجدانی بودن و کامجویی و در دانشجویان گفتاردرمانی متغیرهای مذهب گرایی و سازمان نایافتگی مذهبی وارد معادله رگرسیون شدند. نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که گرایش های مذهبی و ابعاد شخصیت قادر به پیش بینی رضایت از تجربیات بالینی در دانشجویان فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Relationship of Religiosity and Personality Dimensions with Rehabilitation Pracririoner Students Satisfaction with their Clinical Experiences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Obgective: The purpose of present study was to investigate the relationship of religiosity and personality dimensions with satisfaction of rehabilitation practitioner students about their clinical experiences as a therapist. Materials & Methods: In this descriptive study, three hundreds eighteen rehabilitation practitioner students including onehundred forty physical therapy students, ninty seven occupational therapy students, and eighty one speech therapy students were selected by randomized and stratified sampling method. Data were collected through Islamic religiosity scale, NEO inventory and job satisfaction questionnaire, and analyzed by statistical methods such as: Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The finding showed that satisfaction from clinical experiences was positively and significantly correlated with religiosity, religious pretentiousness, and three dimensions of personality include extraversion, agreeable and consciousness, and was negatively and significantly correlated with neuroticism and religious disorganization in all of rehabilitation students. (P< 0.0001). Results of multiple regression analysis showed that in physical therapy, religiosity and extraversion and agreeable, in occupational therapy students, extraversion ,consciousness and gratification and in speech therapy students, religiosity and religious disorganization have more power to predict of satisfaction with clinical experiences. Conclusion: With regarding to results, can concluded that religiosity is important factor to predict of satisfaction from clinical experiences in physical therapy, occupational therapy and speech therapy practitioner students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یاسر رضاپور میرصالح | yaser rezapour mirsaleh allameh tabatabayi university, tehran, iran. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کیانوش عبدی | kianoush a amp apos bdi
مسعود کریملو | masoud karimlou
شهناز ریحانی کیوی | shahnaz reyhani kivi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-42&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|