آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۶

عنوان فارسی استانداردسازی سیاهه ابراز خشم صفت ـ حالت ۲ اسپیلبرگر
چکیده فارسی مقاله هدف: باتوجه به دارا بودن قابلیت بالای پژوهشی و درمانی سیاهه ابراز خشم صفت ـ حالت 2 اسپیلبرگر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان‏سنجی و هنجاریابی آن در جمعیت دانشجویان ایرانی انجام یافت. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی– پیمایشی از نوع ابزار‌سازی است. گروه نمونه مورد مطالعه 1140 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران (با میانگین سنی 92/21 و انحراف معیار 89/2) بود. از این تعداد 554 نفر دختر (6/48 درصد) و 586 نفر پسر (40/51 درصد) بودند که 1080 نفر آنها مجرد (7/94 درصد) بود. این دانشجویان به شیوه خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و از آنها خواسته شد به دو ابزار پاسخ دهند. یکی از این دو ابزار سیاهه ابراز خشم صفت_ حالت 2 اسپیلبرگر و دیگری یکی از ابزارهای مقیاس خشم چند بعدی، مقیاس خصومت مهار شده افراطی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد، سیاهه‌ی هوش هیجانی و سیاهه شخصیتی نئو بود. یافته‌ها: دختران و پسران در اکثر خرده مقیاسهای خشم صفت– حالت تفاوتی ندارند. ضرایب همبستگی بین اغلب خرده مقیاسهای خشم صفت– حالت و همچنین ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای خشم صفت– حالت با مقیاسهای موازی معنادار است (P>0/05). همجنین میانگین کلیه خرده مقیاسهای خشم صفت– حالت در دو گروه دارای هوش هیجانی بالا و پایین تفاوت معنادار نشان دادند (P>0/05). تحلیل عاملی نمایانگر وجود عوامل چندگانه همسان با فرم اصلی در هر یک از بخش‌های سیاهه خشم صفت– حالت است. برای هر یک از خرده‌مقیاسهای خشم حالت– صفت جداول هنجاری براساس نمرات T استخراج شد. نتیجه گیری: سیاهه ابراز خشم صفت– حالت 2 اسپیلبرگر از روایی و اعتبار مناسبی جهت سنجش خشم در جوانان ایرانی برخوردار است. لذا از این سیاهه می توان به عنوان ابزاری جهت سنجش خشم صفت و حالت در پژوهش ها و مجموعه های بالینی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychomertic Properties Spielberger's State-Trait Anger Expression Inventory-2 Among of Iranian Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Since Spielberger's State–Trait Anger Expression Inventory–2 (STAXI–2) has enormous potential for research and therapy, the current study aimed to investigate psychometric properties and normalization of STAXI–2 among Iranian college students. Materials & Methods: Descriptive–survey research method, developing an instrument one, was used. 1140 students (Mean age=21.92, SD=2.89) were drawn from Tehran University via cluster sampling method. 554 (48.6%) and 586 (51.4%) participants were females and males respectively. Among participants 1080 were singles. The participants were asked to complete two instruments. One of these instruments STAXI–2 and other was one of Multi–dimensional Anger Inventory, Over controlled Hostility Scale, Oxford Happiness inventory, Emotional and NEO– Five Factor Inventory. Results: There were not observed significant differences between females and males participants in most sub–scales of STAXI–2. Also data analysis demonstrated that STAXI–2 and its subscales had significant relationship with parallel instruments. Moreover, the results showed significant mean differences between two groups including high and low emotion intelligence groups and all subscales of STAXI–2. Factor analysis also extracted as many as factors in any part of STAXI–2 in comparison with original version. Based on T scores, separate norms tables were reported. Conclusion: STAXI–2 has an appropriate validity and reliability to measure anger in Iranian young population. Therefore, STAXI–2 as a state and trait assessment device can be used in clinical sets and research
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد خدایاری فرد | mohammad khodayari fard


مسعود غلامعلی لواسانی | masoud lavasani


سعید اکبری زردخانه | sa amp apos eed akbari zardkhane
university of tehran, tehran, iran.
دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سمیه لیاقت | somayyeh liaghat



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-48&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات