|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۲۶-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر رویکرد آموزش نمونشی در بهبود عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی اسپاستیک ۳ تا ۶ ساله در موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: فلج مغزی اختلال ی غیر پیشرونده در وضعیت و حرکت بدن می باشد که در اثر علل مختلفی ایجاد می شود. رویکردهای توانبخشی مختلفی در این کودکان از جمله، رویکرد آموزش نمونشی به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر رویکرد آموزش نمونشی در بهبود عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی اسپاستیک 3 تا 6 ساله با هوشبهر طبیعی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی و مداخله ای (قبل و بعد) بود که روی 20 کودک فلج مغزی اسپاستیک 3 تا 6 سالهی در دسترس که شرایط ورود به مداخله را دارا بودند انجام شد. به منظور تعیین میزان هوشبهر کودکان از مقیاس هوشی وکسلر، و برای تعیین عملکرد حرکتی درشت قبل وبعد از مداخله از آزمون نرم افزاری GMFM-66 استفاده شد رویکرد آموزش نمونشی در یک برنامه 36جلسه ای (5 روز در هفته و هر جلسه روزانه 2 ساعت) برای کودکان انجام شد. یافتهها: اختلاف معنی داری در عملکرد حرکتی درشت بعد از انجام مداخله درمانی دیده شد (P=0/003). ارزیابی وضعیت قبل و بعد در هر یک از سطوح عملکردی نشان داد که بیشترین تاثیر آموزش نمونشی، در آزمودنیهای سطح III می با شد . مقایسه سطوح از لحاظ عملکرد حرکات درشت نتیجه معنی داری مبنی بر تفاوت آنها نشان نداد(P=0/466). نتیجهگیری: رویکرد آموزش نمونشی باعث بهبود عملکرد حرکتی درشت میگردد و در تمامی سطوح عملکردی حرکات درشت کاربرد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فلج مغزی، رویکرد آموزش نمونشی، عملکرد حرکتی درشت |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of Effect of Conductive Education (CE) on Gross Motor Function in Children with Spastic Cerebral Palsy (3-6 Year Olds), in Vali-e-Asr Rehabilitation Foundation of Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Cerebral palsy is a non progressive disorder in body posture and movement, due to different etiologies. Different rehabilitation interventions include conductive education have been used in these children. This study was performed to determine the effect of conductive education (CE) on gross motor function in children with spastic CP (3-6 year olds). Materials & methods: This study was Quasi-experimental and interventional. The study populations were 3-6 year olds CP spastic children in Tehran city. The reachable samples were referent to vali-e-asr rehabilitation foundation, among them 20 children acquired the entrance qualification for intervention. The clinical tests were Wechsler intelligence scale for evaluating of (IQ) and GMFM-66 (Gross Motor Function Measure) for evaluating gross motor function. Results: There are significant difference in gross motor functional abilities after using CE (P< 0.003). Evaluation of the condition before and after each of the functional levels showed that the best result of using CE is seen on children at III level. But evaluation comparing of motor performance levels showed no significant difference (P>0.466). Conclusion: CE is an effective approach in children with CP and it could cause meaningful improvement in gross motor function of children with CP and this approach is useful for all children with CP in different levels of motor function. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cerebral palsy, Conductive education, Gross motor function |
|
نویسندگان مقاله |
حمید دالوند | hamid dalvand university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
لیلا دهقان | leila dehghan tehran, screw shemiran, rehabilitation faculty, tehran university of medical sciences, department of occupational therapy تهران، پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه آموزشی کاردرمانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
آوات فیضی | awat feizy esfahan university of medical sciences, department of health دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده بهداشت سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سیدعلی حسینی | seyed ali hosseini university of social welfare and rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-126-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|