آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۳۱-۳۹

عنوان فارسی مقایسه درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی بین کودکان آسیب‌دیده شنوایی با کودکان شنوا
چکیده فارسی مقاله هدف: آسیب شنوایی در دوران کودکی معمولاً بر همه جنبه‌های تولید و درک گفتار تأثیرگذار است. به نظر می‌رسد افرادآسیب‌دیده شنوایی از برخی مهارت‌های گفتاری و زبانی از جمله درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی محروم هستند. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی اسم بین کودکان آسیب‌دیده شنوایی و کودکان شنوای فارسی زبان می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مورد شاهدی بود که در آن 20 کودک شنوای 6-7 ساله و 20 کودک آسیب‌دیده شنوایی 8-12 ساله به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان مدارس عادی دولتی و مدارس استثنایی دولتی ویژه ناشنوایان مقطع ابتدایی انتخاب شدند. به جز کم‌شنوایی در دانش آموزان ناشنوا، افراد مورد مطالعه هیچ گونه بیماری یا مشکل عصبی تایید شده‌ای نداشتند. برای تعیین میزان و نوع کم شنوایی، به پرونده وضعیت شنوایی دانش‌آموزان و تأیید شنوایی‌شناس مدارس ناشنوایان استناد شد. برای انجام آزمون درک، از تکلیف محقق ساخته انطباق جمله – تصویر استفاده شد. در ابتدا روایی محتوایی احراز شد و بررسی پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ %77 مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی‌مستقل و یو-‌من ویتنی و نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته‌ها: بین نمره درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی، در کودکان شنوا و آسیب‌دیده شنوایی تفاوت معناداری وجود داشت (P< 0/05)درک کودکان آسیب‌دیده شنوایی از جمله‌های دارای ساخت متعارف بهتر از جمله‌های مشتق از حرکت نحوی بود. نتیجه‌گیری: پاسخ‌های نادرست کودکان آسیب‌دیده شنوایی به تکلیف انطباق جمله – تصویر، بیانگر درک ناکامل آنها از جمله‌های مشتق از حرکت نحوی است و تفاوت چشمگیر کودکان شنوا و آسیب‌دیده شنوایی در درک جمله‌های مشتق از حرکت نحوی نشانگر نیاز ویژه این گروه به آموزش چنین ساخت‌هایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شنوایی، درک، ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی

عنوان انگلیسی Comparing Comprehension of Structures Derived by Syntactic Movement between Children with Hearing Impairment and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Hearing Impairment during childhood affects all aspects of speech production and comprehension. It seems that hearing impaired people suffer from language and speech impairments such as comprehension of structures derived by syntactic movement. The purpose of this study is to compare the comprehension of structures derived by syntactic movement in children with hearing impairment and normal children. Materials & Methods: In this case-control research, twenty normal children, aged 6-7 years and twenty children with severe to profound hearing impairment, aged 8-12 years were selected in a simple random sampling from normal kindergartens and schools, and exceptional schools for hearing impaired people. The children didn’t have any confirmed diseases or neurological disorders, except hearing loss in students with hearing impairment. The children's aural records and also the confirmation of the audiologist in the exceptional schools for hearing impaired people were considered in order to determine the kind and degree of hearing loss. The comprehension of sentences was tested by using a researcher-made task called sentence-picture matching task. At first the content validity was determined and then the reliability was confirmed with Cronbach Alpha Test. Data were analyzed by statistical test such as Independent Samples T-Test and Mann-Whitney U Test and using SPSS software. Results: Comprehension of the hearing-impaired group was significantly different from that of the hearing control group (P< 0/05). The children with hearing impairment failed to understand structures derived by syntactic movement. Comprehension of the hearing –impaired group on structures with canonical word order was better than on structures derived by syntactic movement. Conclusion: Incorrect answers of the children with hearing impairment to the sentence - picture matching task alludes to the incomplete comprehension of structures derived by syntactic movement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رباب تیموری | robab teymouri
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, koodakyar alley, daneshjoo blv., evin, tehran, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

شهلا رقیب دوست | shahla raghib doust
allameh tabatabaei university
دانشگاه علامه طباطبایی، گروه زبانشناسی همگانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

فرین سلیمانی | farin soleimani
university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود کریملو | masoud karimlou
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

امین شاهرخی | amin shahrokhi
university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-510-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی سنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات