|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۷۳-۷۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی تقویت کننده پتهای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش اثربخشی تقویت کننده پتهای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در شهرستانهای استان تهران را بررسی میکند. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، که به صورت خوشهای، نمونهای به حجم 20 نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی انتخاب شد، پس از انتساب تصادفی دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، برای دانش آموزان گروه آزمایشی طی 17 جلسه آموزش از تقویت کننده پتهای استفاده شد و به دانش آموزان گروه کنترل تقویت کنندهای ارائه نشد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون هوش وکسلر (برای همتا کردن گروهها به لحاظ بهره هوشی) و آزمونهای معلم ساخته پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی بود. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودار و جدول فراوانی) و آزمون تی همبسته تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی گروه تقویت پتهای به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (P< 0/001) است. این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در درس علوم تجربی نسبت به گروه کنترل شد. نتیجه گیری: تقویت پتهای باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در درس علوم تجربی میشود، بنابراین اثر تقویت پتهای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی بیشتر از گروه کنترل است، کاربرد تقویت کنندههای پتهای انگیزه پیشرفت در دانش آموزان کم توان ذهنی را افزایش میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کم توان ذهنی، تقویت کننده، تقویت کننده پتهای |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of Token economy reinforcer on the Academic Achievement of 9th Grade Boy Students with Intellectual Disability in the Science class |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study investigates the effectiveness of Token economy reinforcer on the academic achievement of 9th grade boy students with intellectual disability in science class in Tehran Province. Materials & Methods: The experimental method by pre-test, post- test with the control group was used in this study. Twenty 9th grade boy students with Intellectual disability from two junior high school were participated in this study. The sample was chosen by cluster method. After random assignment of students in both experiment and control groups, for students of experimental groups were used Token economy reinforce in the 17 sessions instruction and the control group students did not provide a reinforcer in the same sessions. The Wechsler intelligence test was used for matching the groups in terms of IQ and also a teacher made tests were used for measuring the progress of students in science. The data was analyzed by using descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency charts and tables) and t-test. Results: The results of this study showed that there was a significant increase in academic achievement of students with intellectual disabilities in the experimental group (used token economy) compare with the control group (P< 0.001). Conclusion: Token economy reinforcement increases the academic achievement of students with intellectual disability in science. Token economy reinforcers, increases motivation in students' intellectual disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد عاشوری | mohammad ashouri university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سید محمود میرزمانی | seyed mahmoud mirzamani islamic azad university, branch of islamshahr دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)
سیده سمیه جلیل آبکنار | sayedeh somayeh jalil abkenar noor-e-eslam exceptional school, emam khomaini st., 15 khordad st., varamin, iran. ورامین، جاده کلاته، بلوار الغدیر، آموزشگاه استثنایی نور اسلام 1
نرگس ادیب سرشکی | narges adib sereshki university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-655-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طب اطفال |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|