آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۸۰-۸۷

عنوان فارسی تأثیر نقاشی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: رفتار پرخاشگری مشکلی متداول میان افراد عقب مانده ی ذهنی است. یکی از روش های پیشنهاد شده جهت درمان پرخاشگری، هنردرمانی است. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان تأثیر نقاشی برکاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی شهرستان کرج می باشد. روش بررسی: در این پژوهش که یک مطالعه مداخله ای از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه های کنترل و آزمایش است، 52 دانش آموز دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی شهرستان کرج با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای پس از لحاظ کردن ملاک های ورود به مطالعه، جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای سنجش میزان پرخاشگری دانش آموزان از پرسشنامه پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی (.B.D.Gh) استفاده شد. پس از استخراج نتایج پیش آزمون، با توجه به پایه ی تحصیلی، سن و میزان پرخاشگری، دانش آموزان در دو گروه همتا قرار داده شدند و به صورت تصادفی یک گروه به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه ی پی در پی، هر روز طبق دستورالعمل به نقاشی پرداختند. اجرای پرسشنامه پرخاشگری به عنوان پس آزمون، 10 روز پس از آخرین جلسه اجرا انجام شد تا مشخص شود که آیا این روش در کاهش پرخاشگری مؤثر بوده است یا خیر؟ داده های بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و زوجی، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون پرخاشگری کل، پرخاشگری غیر کلامی به خود، پرخاشگری کلامی به غیر خود و پرخاشگری غیر کلامی به غیر خود گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). ولی بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون پرخاشگری کلامی به خود گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: نقاشی روش مؤثری برای کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Painting in Reduction of Aggression in Educable Mentally Retarded Female Students in Primary School
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Aggression behavior is a common problem among mentally retarded people. Art therapy is one of the methods suggested for treatment of aggression. Therefore the aim of present research is investigating the effect of painting on decreasing of aggression in educable mentally retarded girl students in elementary course in Karaj Township. Materials & Methods: In this research which is an interventional study from the type of Quasi-experimental with pre and post-test with control and experimental groups, 52 educable mentally retarded girls' students in elementary course in Karaj township, after considering standards entrance to study, with using of cluster multistage sampling, were selected for participating in research. For assessment of aggression rate of students, Aggression test of mentally retarded children (B.D.Gh) was used. After extraction of pre-test results, considering to educational levels, age and aggression rate, students were located into two similar groups and by accident one group was selected as control group and the other one as experimental group. Then, experimental group painted in 8 continuous sessions according to procedure. After 10 days of last session, aggression questionnaire was performed as post-test to define that if this method was effective on decreasing of aggression or not? Data was analyzed by using of independent and paired T-test, Kolmogrov-Smirnov test, one-way ANOVA and Post Hoc Tokey test. Results: The results showed that there's significant different between the average scores of pre and post-tests of total aggression, nonverbal aggression to self, verbal aggression to others and nonverbal aggression to others of experimental group in comparison with control group (P< 0.001) but there's not significant different between the average scores of pre and post-tests of verbal aggression to self (P>0.001). Also results showed that there's significant difference between aggression of different age groups in pre-test (P=0.01) and post-tests (P=0.03). So, Post Hoc Tokey test was used. The results showed that age groups 11-12 years old have had less aggression average than age groups 14-15 years old in pre-test situation. Conclusion: Painting is effective on decreasing of aggression in educable mentally retarded girl students in elementary course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غزاله نزادی کاشانی | ghazaleh nezadi kashani
tehran, evin, university of social welfare and rehabilitation sciences
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید محمود میرزمانی | seyed mahmoud mirzamani
university of welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)

عباس داورمنش | abbas davarmanesh
university of welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود صالحی | masoud salehi
iran university
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

امید مساح چولابی | omid massah choolaby
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محبوبه هاشمی | mahboubeh hashemi
university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

آویشه غلامی | avisheh gholami
islamic azad university, karaj branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-276-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات