آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation، صفحات ۸۸-۹۳

عنوان فارسی تأثیر نمایش عروسکی(همراه با نور uv)در کاهش پرخاشگری دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری در زمره شایع ترین علل ارجاع کودکان و نوجوانان به کلینیکهای بهداشت روانی هستند. که در بین افراد عقب مانده ذهنی فراوان به چشم می خورد. جهت درمان و کاهش پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی روش های مختلفی پیشنهاد شده است. نمایش عروسکی به عنوان یکی از این مداخلات، می تواند در درمان پرخاشگری و مشکلات رفتاری کودکان عقب مانده ذهنی موثر باشد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان تأثیر نمایش عروسکی(همراه با نور uv ) در کاهش پرخاشگری دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی می باشد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی است. در این مطالعه 40 دانش آموز عقب مانده ذهنی به روش تصادفی ساده از بین مدارس تهران انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر)، و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش هفت جلسه پی در پی (15 الی 20 دقیقه) نمایش عروسکی همراه با نور ( uv )، بر گزار گردید و گروه کنترل در جریان برنامه های عادی مدرسه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی ( B.D.GH ) بود. تجزیه و تحلیل آماری به وسیله آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل انجام شد. یافته ها: میانگین پرخاشگری گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون پرخاشگری تفاوت آماری معناداری نداشته (P=0/999) ولی در پس آزمون، میانگین پرخاشگری گروه آزمایش به طور معناداری کمتر از گروه کنترل است (p< 0/001). همچنین میانگین پرخاشگری گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری کمتر از پیش آزمون است (p< 0/001). این نشان می دهد آزمایش باعث کاهش پرخاشگری گروه آزمایش در پس آزمون شده است. ولی میانگین پرخاشگری گروه کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری با پیش آزمون ندارد . نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که آزمایش اثر گذار بوده و نمایش عروسکی باعث کاهش پرخاشگری دانش آموزان عقب مانده ذهنی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Puppetry (with UV Light) in Reduction of Aggression of Educable Mentally Retarded Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: anti-social behaviors and aggression are among the most common causes of children and adolescents referred to mental health clinics, That seen many among individuals with mental retardation. For the treatment of mental retardation children'aggression have been proposed Several methods. Puppetry as one of these interventions, can be effective in treatment of aggression and behavioral problems in mental retardation children . The purpose of this study is to determine the effect of puppetry (with uv light) in reducing aggression of educable mental retardation students in primary school. Materials & Methods: This study is a quasi-experimental study. In this study, 40 mental retardation students selected randomly through Tehran schools and randomly put in intervention group (20 cases), and the control group (20 cases). The intervention group exhibited puppet show (with uv light) seven successive sessions every day ( 15 to 20 minnutes) . the end of intervention mentally retarded aggression scale (B.D.GH) was done and data analyzed by paired t-test and independed t-test.. Results: aggression Mean of control and experimental showed no significant statistical difference in pre-test (p=0.999) but after the test, aggression mean of experimental group is significantly lower than control group (p< 0.001). The aggression mean of experimental group is significantly in the post-test lower than pre-test is (p< 0.001). Conclusion: This research finding showed that puppetry(with uv light) was effective on reduction of Aggression of Educable Mentally Retarded Students. Conclusion: This study showed that the intervention was effective in reducing aggression and display dolls mental students was effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه هاشمی | mahboubeh hashemi
tehran, evin, university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید محمود میرزمانی | seyed mahmoud mirzamani
islamic azad university, branch of islamshahr
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)

عباس داورمنش | abbas davarmanesh
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود صالحی | masoud salehi
iran university of medical sciences, medical informatics faculty
دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده انفورماتیک پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

غزاله نزادی کاشانی | ghazaleh nezadi kashani
university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabilitation research center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-281-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات