|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه برخی تواناییهای کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کمشنوای شدید ۴ تا ۶ ساله با همسالان شنوا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: کاربردشناسی زبان عبارت از مطالعه کنشهای گفتاری و جنبه های اجتماعی تعاملات ارتباطی در بافت زبان است. کودکان کمشنوا، به دلیل محروم بودن از حس شنوایی که نقش مهمی در رشد مهارتهای زبانی دارد، در تمام سطوح زبان و از جمله کاربردشناسی با مشکلاتی مواجهند. هدف از این پژوهش، مقایسه برخی تواناییهای کاربردشناختی شامل پیگیری موضوع، نوبتگیری و اصلاح مکالمه در کودکان فارسی زبان کمشنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا میباشد. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی مورد-شاهدی، 21 کودک شنوا به روش تصادفی ساده از مهدکودکهای عادی و 21 کودک کمشنوای شدید به روش نمونه گیری دردسترس از مراکز توانبخشی و کلینیکهای گفتاردرمانی تهران و کرج انتخاب شده و مهارتهای کاربردشناسی آنها با استفاده از تکالیف محققساخته در خصوص پیگیری موضوع، نوبتگیری و اصلاح مکالمه مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی تکالیف، توسط یک زبان شناس و دو آسیب شناس گفتار و زبان و پایایی تمامی آنها به روش آزمون-بازآزمون و ضریب همبستگی 0/70 تا 0/95 مورد تأیید قرار گرفت. لازم بهذکر است ابتدا خرده آزمونهای هوش غیرکلامی از آزمودنیها به عمل آمد و در صورتی که نمره هوش آزمودنی در محدوده طبیعی به دست می آمد، تکالیف کاربرد شناختی در اختیار او قرار می گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای مجذور خی، تی مستقل و مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین مدتزمان پیگیری موضوع (P< 0/001)، نمرات نوبتگیری (P< 0/001)، اصلاح مکالمه از نوع پاسخ به درخواست برای رفع ابهام (P=0/003) و اصلاح مکالمه از نوع درخواست برای رفع ابهام (P=0/002) بین دو گروه کمشنوا و شنوا اختلاف معناداری داشت. نتیجهگیری: کودکان کمشنوا در بهکارگیری مهارتهای کاربردشناسی ضعیفتر از کودکان شنوا عمل میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Some of Pragmatic Skills between 4 to 6 Years Old Farsi Speaking Hard of Hearing Children with Normal Hearing Peers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Pragmatics is the study of speech acts and social aspects of communicative interactions in context. Hearing-impaired children suffer from language impairments due to lack of hearing sense which has important role in developing language skills. The purpose of this study is comparison of some of pragmatic skills including topic maintenance, turn-taking and repairs between 4 to 6 year-old Farsi speaking hard of hearing children with normal hearing peers. Materials & Methods: In this cross-sectional and case-control research, twenty one normal hearing children were chosen by simple random sampling method from ordinary kindergartens and twenty one hard of hearing children (71-95 db) were selected from deaf rehabilitation centers and speech therapy clinics of Tehran and Karaj by simple sampling method. The children of both groups were assessed by nonverbal intelligence subtests. If they did not show any difficulties, the pragmatic skills of them (topic maintenance, turn-taking and repair) were evaluated by researcher made tasks which their content validity was confirmed by a linguistic and two speech and language pathologists and reliability of them was determined by test-retest (0.70) Results: There were significant differences between two groups in duration of topic maintenance (P< 0.001), scores of turn-talking (P< 0.001), repairs in form of reply to request for clarification (P=0.003) and request for clarification (P=0.002). Conclusion: The pragmatic abilities of hearing-impaired children were Significantly lower than those of normal hearing. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی رهگذر | mehdi rahgozar
نجوا موسوی | najva mousavi university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
طاهره سیماشیرازی | sima shirazi
اکبر دارویی | akbar daroubi
مریم دانای طوسی | maryam danaye tousi
عباس پورشهباز | abbas pourshahbaz
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-31&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|