آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج‌مغزی بر کیفیت‌ زندگی مراقبین خانوادگی آنها
چکیده فارسی مقاله هدف: نظر به اینکه وجود فرزند مبتلا به فلج‌مغزی زندگی خانواده و به‌ویژه مراقب خانوادگی کودک را متأثر می سازد، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج‌مغزی بر کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی این کودکان انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای و شبه‌تجربی، 25 نفر از مراقبین اصلی خانواده‌‌های دارای کودک مبتلا به فلج‌مغزی اسپاستیک تحت پوشش بهزیستی شهرستان بابلسر که حداقل سواد خواندن و نوشتن داشتند، به‌روش تمام‌شمار و با رعایت معیارهای لازم انتخاب و مورد آموزش قرار گرفتند. قبل و سه‌ماه پس از آموزش، میزان مهارت مراقبین در مراقبت از کودک مبتلا به فلج‌مغزی بر اساس فرم جمع‌آوری اطلاعات نحوه مراقبت از کودکان فلج‌مغزی و کیفیت‌زندگی مراقبین با پرسشنامه فرم کوتاه بررسی وضعیت سلامت (SF36) مورد سنجش قرار گرفت. آموزش به‌صورت عملی و با حضور مراقب و کودک مبتلا در طی 6 تا 8 جلسه 30 دقیقه‌ای انجام پذیرفت. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تی‌زوجی و آزمون ناپارامتری ویلکاکسون تحلیل شد. یافته‌ها: نمرات کیفیت‌زندگی مراقبین 3 ماه پس از پایان آموزش نسبت به قبل از دریافت آموزش در تمامی 8 قلمرو، 2 حیطه کلی سلامت‌ذهنی و سلامت‌جسمانی و کیفیت‌زندگی کل به میزان معناداری افزایش یافت (P< 0/001). از میان قلمروهای هشت‌گانه کیفیت‌زندگی، کمترین میانگین افزایش در قلمرو سلامت‌ذهنی (54/13±36/11) و بیشترین آن در قلمرو نقش‌عاطفی (24/78±66/50) مشاهده شد. میزان این تغییر در نمره کلی کیفیت‌زندگی (83/15±18/23) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتقاء کیفیت‌زندگی والدین به‌دنبال گذراندن دوره آموزشی درباره نحوه صحیح مراقبت از کودکان مبتلا به فلج‌مغزی، اهمیت آموزش والدین بیش از گذشته معلوم شده و به نظر می‌رسد در ارزیابی اثربخشی برنامه‌های توانبخشی کودکان، می‌بایست آثاری که این برنامه ها بر سایر اعضاء خانواده دارد نیز همواره مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت‌زندگی، مراقب‌ خانوادگی، فلج‌مغزی

عنوان انگلیسی The Effect of Care Instruction to Family Caregivers of Children with Cerebral Palsy on Life Quality of Care Givers
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Since presence of cerebral palsied child affects the life quality of family and specially family caregivers, the aim of this study was to determine the effect of education to caregivers about caring of children with cerebral palsy on quality of life of them. Materials & Methods: In this interventional and quasi-experimental study, twenty five family caregivers of spastic cerebral palsy children were selected based on inclusion criteria from welfare centers of Babolsar. Instruction courses performed 6-8 sessions and each session takes 30 minutes. The quality of life was assessed using SF36 (short form health survey with 36 question) at the beginning and 3 months after the instruction courses . Paired T test and Wilcoxon nonparametric test were used for data analysis. Results: The scores of quality of life followed by instruction courses showed that there was meaningful improvement in whole of eight realms , both total realms of physical health and mental health ,as well as total quality of life (P< 0.001) .The minimum increase in mean difference found in mental health(11.36±13.59) and the maximum increase found in emotional role (50.66±87.24). The amount of change between pre test and post test in the score of total quality of life was (13.18±13.54). Conclusion: Findings of this study showed that life quality of family caregivers promoted after instruction about how to do correct care on cerebral palsied children. therefore, the importance of family instruction can be concluded for better life of cerebral palsied child caregivers. It should be noted that the effectiveness of rehabilitation program for cerebral palsied children might have positive effects on life quality of their caregivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life, Family caregiver, Cerebral palsy

نویسندگان مقاله نیکتا حاتمی زاده | nikta hatami zadeh


محمدعلی حسینی | mohammad ali hosseini


مهدی رهگذر | mehdi rahgozar


منوچهر ارجمند | manoochehr arjmand


محمدسعید خانجانی | mohammad saeed khanjani
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-28&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات