آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر فعالیت‌های حرکتی درشت بر فرایند توجه دانش‌آموزان پسر مبتلا به نشانگان داون
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از موارد مهم و مورد توجه در کودکان، توانایی و یا ناتوانی در انجام فعالیت‌های حرکتی است که در رشد عملکردهای شناختی و رفتارهای اجتماعی کودک تأثیر می‌گذارد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر فعالیت‌های حرکتی درشت بر فرایند توجه (توجه پایدار، تغییر توجه) دانش‌آموزان پسر نشانگان داون 8 تا 12 ساله می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای و تجربی، 26 دانش‌آموز مبتلا به نشانگان داون به‌صورت هدفمند از 4 مدرسه کودکان استثنایی شهید بهشتی، احیا، پیدایش و پیروزی انتخاب شده و با آزمون‌های توجه (توجه پایدار و تغییر توجه) و مقیاس رشدی ازرتسکی مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند. سپس نمونه‌ها به‌صورت تصادفی‌تعادلی به دو گروه مداخله (13 نفر) و کنترل (13 نفر) تخصیص یافتند. برای گروه مداخله، مداخلات با تأکید بر فعالیت‌های حرکتی درشت به مدت 8 هفته (هفته‌ای 2 بار) انجام گرفت. بعد از اتمام مداخلات، دو گروه مجدداً تحت ارزیابی قرار گرفته و داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه‌و‌تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: مقایسه نمرات آزمون‌های توجه قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل (توجه پایدار P=0/654 و تغییر توجه P=0/163) و مقیاس رشدی ازرتسکی (P=0/377)، حاکی از عدم اختلاف معنادار بود، اما در گروه مداخله تأثیر معنادار مداخلات دیده شد (P< 0/001). همچنین در نمره مربوط به کاهش انقطاع از تکلیف، بین میانگین سطح نمرات هر دو گروه مداخله (P< 0/001) و کنترل (P< 0/001) اختلاف معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: تقویت فعالیت‌های حرکتی درشت بر فرایند توجه (توجه پایدار و تغییر توجه) دانش‌آموزان نشانگان داون به‌طور معناداری مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of Gross Motor Activities Effect on Attention Process of Boy Students with Down Syndrome Who Are 8 to 12 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Gross motor activities ability or disability influence on children cognitive performance and their social behavior. This study is aimed to investigation the effect of gross motor activities on attention process (sustained attention, attention shift) of boy students with Down syndrome who are 8 – 12 years old. Materials & Methods: In this interventional and experimental study, 26 boy students with Down syndrome from 4 schools (Shahid Beheshti, Ahya, Peydayesh and Piroozi) were selected and administered by attention tests(sustained attention , attention shift) and Lincoln Oseretsky development scale. Then they were assigned into two groups randomly. Intervention group received gross motor activities programs for 8 weeks (2 times in a week). Then two groups were administered by attention tests and Lincoln Oseretsky development scale again. Data were analyzed by using paired T-test and Independent T- test. Results: There was no significant difference in control group in attention tests between before and after intervention (sustained attention P=0.654, attention shift P=0.163) and Oseretsky development scale (P=0.337), but significant differences were observed in intervention group (P< 0.001). Score of decreasing interruption of task revealed that there were significant differences in intervention (P< 0.001) and control group (P< 0.001). Conclusion: Gross motor activities interventions significantly affect on the process of attention (sustained attention , shift attention) in students with Down syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آزاده ساداتی | azadeh sadati
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.

علی حسین سازمند | ali hossein sazmand


هوشنگ میرزایی | houshang mirzaei


مسعود کریملو | masoud karimlou



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-27&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات