|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش بررسی: در این پژوهش شبه تجربی، به روش نمونهگیری در دسترس، دو مدرسه کودکان کمتوان ذهنی انتخاب شده و تمام دانشآموزان پایه اول ابتدایی (قسمت اول) این دو مدرسه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند (هر گروه 8 نفر). سپس گروه آزمایش مفاهیم ریاضی را از طریق بازیهای آموزشی و گروه کنترل به روش جاری تدریس آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل4 بازی آموزشی محققساخته، 4 خرده آزمون محققساخته و یک پس آزمون محققساخته بود. دادههای حاصل با استفاده از آزمون «یو منویتنی» تحلیل شد. یافتهها: تفاوت میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در کل مفاهیم ریاضی معنادار بود (P=0/025). همچنین این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در هر یک از مفاهیم ریاضی نسبت به گروه کنترل شد، اما این اختلاف معنادار نبود. نتیجهگیری: بازیهای آموزشی میتواند موجب ارتقاء میزان یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان کمتوان ذهنی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Instructional Games Effect on Learning of Some Mathematics Concepts in Boy Students with Educable Mentally Retarded |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this research is determining the instructional games effect on learning of some mathematics concepts in boy students with educable mentally retarded. Materials & Methods: The method of this research is quasi-experimental. By convenient sampling two elementary schools mentally retarded boys were selected and all of their first grade students were assigned to experimental and control groups randomly (8 students in each group). The mathematical concepts presented to experimental group via instructional games and regulatory teaching style conduced to control group. The instruments consist of four investigator’s inventive instructional games, four investigator’s inventive sub-tests and an investigator’s inventive post-test. Data were analyzed by Mann-Whitney U test. Results: There was significant difference between two groups in total score of mathematics concepts (P=0.025). As well as, the intervention caused increased the means of numbers in experimental group in each of concept than of control group, but their difference was not significant. Conclusion: Instructional games can improve learning of mathematics concept in mentally retarded students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آسیه اخواست | asiyeh akhavast university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
هادی بهرامی | hadi bahrami
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
اکبر بیگلریان | akbar biglarian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-24&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|