آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت‌زندگی بیماران مبتلا به نارسایی‌قلبی
چکیده فارسی مقاله هدف: نارسایی‌قلبی یکی از شایع ترین اختلالات قلبی- عروقی بوده و به عنوان یک اختلال مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده مطرح می‌باشد. کیفیت‌زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی‌قلبی پائین است. یکی از روش‌های ارتقا‌دهنده کیفیت‌زندگی، آموزش خودمراقبتی می‌باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت‌زندگی بیماران مبتلا به نارسایی‌قلبی می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 126 بیمار مبتلا به نارسایی‌قلبی از بین مراجعه کنندگان به بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران مطابق معیارهای تحقیق انتخاب و با روش بلوک‌های تبدیل شده تصادفی به طور مساوی در دوگروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده‌ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت‌زندگی بیماران مبتلا به نارسایی‌قلب و "پرسشنامه اروپایی رفتار مراقبت از خود بیماران نارسایی‌قلبی" بود. بیماران گروه مداخله در شش گروه ده نفری جهت آموزش قرار گرفته و در 4 تا 6 جلسه آموزش دیدند و در نهایت بسته آموزشی در اختیار این بیماران قرار گرفت. طول مدت جلسات 30 تا 45 دقیقه بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی‌زوجی و مستقل، کای اسکوئر ،کلموگروف- اسمیرنوف، لیون و آنالیز کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: میانگین کیفیت‌زندگی، (P=0/214) و خودمراقبتی (P=0/795) بین گروه مداخله و کنترل قبل از انجام مداخله تفاوت معنادار نداشت، ولی بعد از مداخله تفاوت دو گروه در این 2 متغیر معنادار شد (P< 0/001). میانگین ابعاد اقتصادی-اجتماعی، روانی، جسمی- فعالیت و سلامت عمومی کیفیت‌زندگی بین دو گروه بعد از انجام مداخله تفاوت معنادار داشت (P< 0/001). کیفیت‌زندگی (P=0/154) و رفتارهای مراقبت از خود (P=0/431) در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار نداشته، ولی در گروه مداخله این متغیرها بعد از مداخله نسبت به قبل از آن تفاوت معناداری یافته بود (P< 0/001). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش خودمراقبتی بر کیفیت‌زندگی بیماران مبتلا به نارسایی‌قلبی مؤثر می‌باشد و توصیه می‌شود به عنوان یکی از روش‌های اثربخش و غیر دارویی، جهت ارتقاء کیفیت‌زندگی این بیماران به‌کار برده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت‌ زندگی، نارسایی‌ قلبی، آموزش خودمراقبتی

عنوان انگلیسی The Effect of Self Care Education on Quality of Life among Patients with Heart Failure
چکیده انگلیسی مقاله Objective: One of the most widespread cardiovascular disorders is Heart failure and is expressed as a chronic, progressive and disabling disorder .Many research have shown that quality of life in heart failure patients is low. one of the promoting ways of quality of life is self care education. The purpose of this study is to evaluate the effect of self care education on quality of life among heart failure patients . Materials & Methods: This study is a quasi-experimental research which is done on 126 heart failure patients whom were selected from persons referring to Tehran Rajaei Heart Center and were assigned equivalently in intervention and control group by the way of randomly permuted blocks. Data collection was tooled by demographic specification form, questionnaire of quality of life of heart failure patients and “European heart Failure Self-Care Behaviour Scale”. Intervention group patients lied in 6 groups, each group contents of 10 persons for education and participants were educated in 4-6 sessions. The educational package was given to these patients, finally. Time for each session was 30-45 minutes. For data analyzing, Paired T-test and Independent T-test, Chi-square, Kolmogorov-Smirnov test, Levens test and analyze of covariance were used. Results: There was no significant difference between two groups in total quality of life (P=0.214) and self care (P=0.795) before intervention, but after intervention these differences were significant (P< 0.001). Also, there were significant differences between two groups after intervention in average of physical-activity, socio-economical, mental and general health dimensions of quality of life (P< 0.001). Quality of life and self care of intervention group were more significantly than before intervention (P< 0.001), but there was no significant difference between before and after score of quality of life (P=0.154) and self care (P=0.431) in control group. Conclusion: Results of study show that the education of self care was effective on quality of life among heart failure patients and researchers recommend this intervention as a one of the suitable and benefit styles for promoting the quality of life in these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life, Heart failure, Self care education

نویسندگان مقاله حبیب الله رضایی لویه | habibollah rezaei louyeh
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.

اصغر دالوندی | asghar dalvandi


محمدعلی حسینی | mohammad ali hosseini


مهدی رهگذر | mehdi rahgozar



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-14&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات