آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در کودکان با و بدون مشکلات حرکتی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش به‌منظور مقایسه مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در کودکان با و بدون مشکلات حرکتی انجام گرفت. روش بررسی: در این تحقیق مقایسه‌ای هفده کودک با مشکلات حرکتی و بیست و پنج کودک بدون مشکلات حرکتی که مهارتهای حرکتی آنان بر اساس مقیاس رشد حرکتی لینکلن- اوزرتسکی سنجیده شده بود، به‌طور تصادفی انتخاب و وضعیت رفتاری و تحصیلی آنها مورد مقایسه قرار گرفت. از فرم والد چک لیست رفتاری کودک برای ارزیابی مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تی‌مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد کودکان دچار مشکلات حرکتی در مقایسه با کودکان بدون مشکلات حرکتی پیشرفت تحصیلی ضعیف تری دارند (P< 0/001). همچنین نتایج نشان داد که کودکان دارای مشکلات حرکتی، مشکلات کلی، درونی، بیرونی و اجتماعی، شکایات جسمانی، عدم توجه و گوشه‌گیری بیشتری نسبت به کودکان بدون مشکلات حرکتی دارند (0/001>P)، ولی بین دو گروه از نظر اضطراب/ افسردگی، مشکلات تفکر و جنسیت و رفتار بزهکارانه و پرخانشگرانه اختلاف معناداری وجود ندارد (P< 0/05). نتیجه‌گیری: مطابق نتایج حاصل، کودکان دارای مشکلات حرکتی خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات در زمینه‌های رفتاری و تحصیلی دارند. ازاین‌رو در ارزیابی این کودکان (صرف‌نظر از میزان یا شدت این مشکلات) می‌بایست دامنه وسیعی از کنش‌های آنان علاوه‌بر کنش حرکتی مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Behavior Problems and School Achievement between Children with and without Motor Problems
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study investigated behavior problems and educational achievement between children with and without motor problems. Materials & Methods: Seventeen children with motor problems (as case group) and twenty five children without motor problems (as control group) whom had been identified by Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale, were randomly selected and participated in this comparative study. The parent form of the Child Behavior Checklist was used to assess children’s emotional and behavioral problems. Data were analyzed by Independent T test. Results: Results revealed that children with motor problems obtained significantly poorer scores on school achievement areas than control group (P< 0.001). Children with motor problems were also found to evidence relatively high level of total, Internal, external and social problems , somatic complaints, attention deficit and reclusion based on parent reports (P< 0.001), but there was no significant difference between two groups in anxiety/depression, cogitation, sexuality, criminal behavior and quarrelsome behavior (P>0.05). Conclusion: These findings indicate that all children with movement problems are at risk for problems on behavioral and school achievement areas. Assessment of children with motor problems, regardless of the degree or severity of these problems should examine a wide range of functions in addition to motor functioning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول احدی | batoul ahadi
mohaghegh ardabili university, ardabil, iran.
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-7&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات