|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی فرایندهای واجی کودکان فارسی زبان ۲ تا ۴ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: فرایندهای واجی، تغییراتی است که کودکان به هنگام بیان کلمات در نحوه تلفظ آن ایجاد میکنند تا بیان آنها برای ایشان راحتتر شود. این پژوهش با هدف بررسی فرایندهای واجی کودکان عادی فارسی زبان 2 تا 4 ساله صورت گرفت روش بررسی: این پژوهش از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی است. آزمودنیهای این پژوهش تعداد 128 دختر و پسر 24 تا 48 ماهه تک زبانه فارسی زبان و فاقد هر نوع اختلال شدید شنوایی، بینایی، جسمانی، ذهنی، گفتار و زبان، عاطفی-روانی، ساختاری و کارکردی در تولید کنندههای گفتاری هستند که به صورت تصادفی ساده از مهدکودکهای مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، آزمون محقق ساخته فرایندهای واجی، متشکل از 43 واژه یک تا چهار هجایی شامل تمام واجهای زبان فارسی است که توسط آن فرایندهای واجی کودکان در مقولههای ساخت هجا، جانشینی همخوان، جانشینی واکه، همگونی کامل، جابجایی، و سایر فرایندها جمع آوری و بررسی میشود. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، منویتنی، تحلیل واریانس یکطرفه و کروسکال والیس تحلیل شد یافتهها: در هیچیک از فرایندهای واجی، تفاوت معناداری بین دخترها و پسرها مشاهده نشد (0/05>P)،اما فرایندهای واجی با افزایش سن روند رو به کاهش داشتند که این کاهش در فرایندهای ساخت هجا (0/001>P)، جانشینی همخوان (0/001>P)، جانشینی واکه (0/003=P) و همگونی کامل (0/003=P) معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تفاوت جنسی تأثیری بر چگونگی فرایندهای واجی ندارد. اما با افزایش سن فرایندهای واجی رو به کاهش میروند که میتواند نشانگر رشد ادراکات واجی و تسلط بیشتر کودکان گروههای سنی بالاتر بر نحوه تلفظ لغات باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Phonological Processes of 2-4 Years Old Farsi Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Phonological processes are the changes which children make in pronunciation while uttering words. The present study aimed at investigating phonological processes of 2-4 year old Farsi-speaking children. Materials & Methods: The subjects of this cross-sectional and descriptive-analytical study included 128 24-48 months old Farsi-speaking boys and girls without any auditory, visual, physical, mental, speech, language, emotional, structural and functional articulation disorders. They were selected by simple random selection method from nurseries of different areas of Tehran. The research tool was an experimental and researcher made test of phonological processes which were designed for this study, and composed of 43 one-to-four syllable words including all Farsi phonemes by which the categories of syllable structure, consonant substitution, vowel substitution, complete assimilation, replacement and other processes were gathered and assessed. The data were analyzed by Independent T-test, Man-Whitney, One-way ANOVA and Kruskal-Wallis. Results: Findings showed no significant difference at phonological processes between boys and girls (P>0.05). Phonological processes showed a decrease trend by increasing age. Different age groups revealed significant difference in syllable structure (P< 0.001), consonant substitution (P< 0.001), vowel substitution (P=0.003) and complete assimilation (P=0.003). Conclusion: The findings of the present research reveal that gender has no effect on phonological processes. But by increasing age, these processes decrease which may reflect greater mastery of older children on phonological perception and pronunciation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
طاهره سیماشیرازی | tahereh sima shirazi university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
آذر مهری | azar mehri
نیره مهدی پور | nayyereh mehdi pour
مهدی رهگذر | mehdi rahgozar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-5&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|