آرشیو توانبخشی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۶۹-۷۴

عنوان فارسی مقایسه رضایت مراجعین از مراکز توانبخشی سرپایی دولتی و خصوصی استان کردستان
چکیده فارسی مقاله هدف: در این پژوهش میزان رضایت مراجعین به مراکز توانبخشی دولتی و خصوصی استان کردستان از این مراکز بررسی و با هم مورد مقایسه قرار گرفت. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی – مقایسه‌ای، 415 نفر از مراجعین بار اول مراکز دولتی و خصوصی سرپایی توانبخشی استان کردستان طی شش ماهه دوم سال 1383 به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و طبقه بندی شده انتخاب گردیدند. اطلاعات بر اساس پرسشنامه ساختار یافته طی مصاحبه تلفنی جمع آوری و رضایت هر فرد بر اساس نمره‌ای بین صفر تا بیست مورد سنجش قرار گرفت. اعتبار صوری پرسشنامه توسط اساتید فن مورد تأیید قرار گرفته و ضریب پایائی آن براساس آزمون - بازآزمون 0/83=r و ضریب همبستگی داخلی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/76 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل با استفاده از آزمونهای آماری مجذور خی و تی مستقل انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره رضایت کلی مراجعین مراکز دولتی (1/6±12/48) از خصوصی (1/4±12/15) بیشتر و تفاوت آنها معنی‌دار بود (P=0/04). مشتریان مراکز خصوصی از وضعیت فیزیکی (P< 0/001)، دسترسی زمانی (P=0/018) و نحوه برخورد کارکنان مراکز (P=0/008)، رضایتی بیش از مشتریان مراکز دولتی داشتند که البته در هیچ مورد تفاوت بیش از یک نمره نبود. در مقابل مشتریان مراکز دولتی از دسترسی فیزیکی (P=0/01)، دسترسی مالی (P< 0/001) و کیفیت خدمات (P< 0/001) رضایت بیشتری ابراز کردند. نتیجه‌گیری: با وجودی که تفاوت بین میزان رضایت مراجعین مراکز دولتی و خصوصی از نظر آماری معنادار است، اما بجز در مورد دسترسی مالی چشمگیر نیست. ارتقاء کیفیت خدمات توانبخشی و کسب رضایت بیشتر مراجعین هم برای مراکز دولتی و هم برای مراکز خصوصی امری ضروری است. گسترش پوشش بیمه‌ای به بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت مشتری، خدمات توا‌ن‌بخشی، مراکز دولتی، مراکز خصوصی

عنوان انگلیسی Client Satisfaction of Public and Private Rehabilitation Day Centers in Kordestan Province
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In this study clients’ satisfaction in public and private rehabilitation centers in Kordestan province was assessed and compared. Materials & Methods: In this comparative and cross-sectional study, 415 people who were admitted for the first time to out patient public and private rehabilitation centers in Kurdistan, during the six month period of autumn and winter 1383, were selected by simple randomized and stratified sampling. Using a structured questionnaire, information was gathered through telephone interviews, and each client’s satisfaction measured and scored by 1-20. The questionnaire’s face validity was approved by experts. Using the test- retest method, the reliability was r = 0.83 and it’s ICC was 0.76 (Kronobakh alpha). Independent t- test and Chi-Square test were used to analyze of data. Results: The total satisfaction score of public sector clients (12.48±1.6) was more than that of private sector clients (12.15±1. 4) and their difference was significant (P=0.04). The private sector clients were more satisfied than public sector clients with physical conditions (P< 0.001), time accessibility (P=0.018) and communication skills of the personnel (P=0.018), but the mean difference was not more than 1 point in either area. In public centers the physical accessibility (P=0.01), financial accessibility (P< 0.001) and quality of services (P< 0.001) caused significant higher satisfaction than private centers. Conclusion: Although the difference between clients' satisfaction in public centers and private ones was statistically significant, but the differences were not so prominent, except in the case of financial accessibility. Attaining a higher quality rehabilitation services and enhancing client satisfaction, is necessary for both public and private centers. For the private sector we extension of insurance coverage is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نیکتا حاتمی زاده | nikta hatami zadeh
university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

پروین جعفری | parvin ja amp apos fari


روشنک وامقی | roshanak vameghi


انوشیروان کاظم نژاد | anoushirvan kazem nezhad



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-229&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات