|
آرشیو توانبخشی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۶-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تعامل بین توانایی پردازش توالیهای شناختی و درک نحوی در بیماران فارسیزبان مبتلا به زبانپریشی بروکا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: فرآیندهای فیزیولوژیکی - عصبی مشترک یا به هم مرتبطی برای پردازش ساخت انتزاعی غیر زبانی مانند توالیهای شناختی و بعضی از جنبههای ساخت نحوی زبان لازم است. از آنجا که تاکنون در ایران تحقیقی با هدف بررسی رابطه بین توانایی پردازش توالیهای شناختی و درک ساختهای نحوی دارای ترتیب سازهای نامتعارف در بیماران فارسی زبان مبتلا به زبانپریشی بروکا انجام نشده است، این پژوهش با همین هدف انجام شد. روش بررسی: در یک مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، 10 بیمار مرد (6 نفر) و زن (4 نفر) فارسی زبان که مطابق آزمون زبانپریشی نیلی پور، مبتلا به زبان پریشی بروکا بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نمونههای مورد بررسی از میان بیماران مبتلا به زبانپریشی مراجعه کننده به کلینیکهای گفتاردرمانی دولتی شهر تهران بهصورت ساده و مبتنی بر هدف انتخاب شدند. درک نحوی بیماران قبل و بعد از یک دوره آموزشی 10 هفتهای در زمینه توالیهای شناختی (هر هفته یک جلسه) با استفاده از آزمونی که بر اساس آزمون درک نحوی در زبانپریشی برای زبان فارسی بومی شده بود، مورد سنجش قرار گرفت و توانایی پردازش توالیهای شناختی بر اساس آزمون للکوف ارزیابی شد. درصد پاسخهای درست بیماران در آزمون نحوی و آزمون للکوف محاسبه و نتایج بهدستآمده به وسیله آزمون تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین توانایی درک ساختهای نحوی که دارای ترتیب سازهای نامتعارف هستند و توانایی پردازش توالیهای شناختی بیماران ارتباط مستقیم وجود داشت (ضریب همبستگی=0/50). پس از دوره آموزش، توانایی درک ساختهایی که دارای ترتیب سازهای نامتعارف در زبان فارسی هستند، به طور معناداری افزایش یافت (P< 0/05)، ولی توانایی درک ساختهای دارای ترتیب سازهای متعارف تغییر معناداری نکرد (P>0/05). توانایی پردازش توالیهای شناختی بیماران در طول دوره آموزش افزایش یافته و اختلاف پیش آزمون و پسآزمون معنادار بود (P< 0/05). نتیجهگیری: تقویت توانایی پردازش توالیهای پیچیده سبب بهبود توانایی درک ساختهای دارای ترتیب سازهای نامتعارف در بیماران مبتلا به زبانپریشی بروکا میشود، اما بر توانایی آنها در درک ساختهای دارای ترتیب سازهای متعارف تأثیری ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Inreraction of Syntactic Comprehension and Ability of Cognitive Sequence Processing in Persian Speeking Broca Aphasic Patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Recent studies shown that related or common neuro-physiological processes are required for processing non-linguistic structures (e.g. cognitive sequencing) and some aspects of syntactic structure in language .As there has not been such research in Iran .this study surveys the relationship between the ability to process cognitive non-linguistic abilities and comprehension of non-canonical syntactic structures in broca aphasic patients. Materials & Methods: A pre test and post test quasi experimental design was chosen in this study. The syntactic comprehension of 10 aphasic patients (6 men and 4 women) who according to the Farsi aphasic test (Nilipour.1993). Have been recognized to be broca aphasics. Was assessed before and after a training period of 10 weeks (a session every week) on cognitive sequencing. The syntactic comprehension was assessed using a test which was designed for Persian language on the basis of test for comprehension in aphasia. The ability to process cognitive sequences was assessed using lelekov test. The subjects were selected in a purposeful manner from among the broca aphasics who were under therapy in the state speech therapy centers in Tehran. The percent of the correct answers to every syntactic structure and to the cognitive sequence for each person was measured before and after a training period of 10 weeks data were analyzed by paired-t-test. Results: The findings showed that there is a direct relation between the ability of the patients for comprehending the non-canonical syntactic structures and their ability for processing cognitive sequencing.(R=0.50).After the training period. The ability of the patients for understanding syntactic structures with non-canonical word order improved significantly (p< 0.05) there was no significant change in their ability for understanding syntactic structures with canonical word order (P>0.05).Their ability for processing cognitive sequencing increased significantly during the training period (P< 0.05). Conclusion: Reinforcement of the ability to process complex cognitive sequences in broca aphasic patients improves their comprehension of syntactic structures with non-canonical word order but it has no effect on their comperehension of structures with canonical word order. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حیات عامری | hayat a amp apos meri tarbiat modares university, tehran, iran. دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ارسلان گلفام | arsalan golfam
هرمان کولک | herman kolk
حسن عشایری | hassan a amp apos shayeri
علی محمد حق شناس | ali mohammad hagh shenas
علیه کردزعفرانلو | elliyeh kord za amp apos feranlou
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-209&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|