|
آرشیو توانبخشی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان ۵ تا ۷ ساله با نشانگان داون |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: کودکان مبتلا به نشانگان داون دچار کژکاری در پردازش و یکپارچگی حسی هستند که میتواند موجب تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی درشت و ظریف آنها شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله مبتلا به نشانگان داون بود. روش بررسی: شرکت کنندگان در این مطالعه تجربی شامل 60 کودک 7-5 ساله با نشانگان داون بودند که بهصورت تصادفی از چند مرکز توانبخشی شهر تهران انتخاب و با انتصاب تصادفی ساده در گروههای مداخله و کنترل قرارگرفتند. مقیاسهای رشد حرکتی پی بادی بهعنوان پیشآزمون و پس آزمون برای ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف به کار گرفته شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای آماری از جمله آزمون لون، آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین نمرات پیشآزمون و پس آزمون حرکات درشت شرکتکنندگان در گروههای مداخله و کنترل از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت (P< 0/001). در حرکات ظریف این تفاوت فقط در گروه مداخله معنادار بود (P< 0/001) و در گروه مقایسه تفاوت معناداری مشاهده نشد (P=0/013). همچنین بین میانگین اختلاف نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان در گروههای مداخله و کنترل در حرکات درشت (P< 0/001) و ظریف (P< 0/001) تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: یافتههای حاصل نشان میدهد که درمان یکپارچگی حسی موجب بهبود مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله با نشانگان داون میشود. پیشنهاد میشود که این رویکرد درمانی با التفات به نیازهای این کودکان در برنامههای توانبخشی آنها گنجانده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Sensory Integration Therapy on Gross and Fine Motor Skills of 5-7 Years old Children with Down Syndrome |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Children with Down syndrome have sensory integration dysfunction, and a range of physical problems and difficulties that may affect their motor development. The aim of present study was to determine effectiveness of sensory integration therapy on gross and fine motor skills of 5-7 years old children with Down syndrome. Materials & Methods: Sixty 5-7 years old children were diagnosed as having Down syndrome, were selected by randomized sampling and participated in this experimental study. Each participant was assessed by researcher, that the assessment used was Peabody Developmental Motor Scales. The children were randomly assigned to the intervention (sensory integration therapy) and control groups. Sensory integration therapy was given to intervention group. Data were analyzed by Leven test, Independent T test and covariance analysis. Results: There was significant difference between pretest and post test scores of intervention and control groups in gross motor development (P< 0.000), but in fine motor development there was significant difference between pretest and post test scores only in intervention group (P< 0.001) and in control group it wasn’t significant (P=0.013). Also there was significant difference between two groups in gross and fine motor development (P< 0.001). Conclusion: The results showed the sensory integration therapy were effective in gross and fine motor of children with Down syndrome. It was concluded that sensory integration therapy should be applied for children with Down syndrome who have gross and fine motor difficulties. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین سورتجی | hossein sourtji university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
علی حسین سازمند | ali hossein sazmand
اشرف کربلایی نوری | ashraf karbalaei nouri
حبیب الله جدیدی | habibollah jadidi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-212&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|