آرشیو توانبخشی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۵

عنوان فارسی مقایسه تولید واکه‌های ساده فارسی در کودکان کاشت حلزون‌شده براساس سن کاشت
چکیده فارسی مقاله هدف: سن کاشت حلزون یکی از عوامل مؤثر در میزان موفقیت به‌کارگیری این پروتز جهت کسب مهارتهای گفتاری و زبانی کودکان کم شنوا است. از آنجا که تولید صحیح واکه‌ها به‌عنوان یک توانمندی ارتباطی در گفتار شاخص مهمی است، لذا هدف این پژوهش، مقایسه تولید واکه‌های ساده فارسی بین کودکان کم شنوایی که قبل و بعد از سن دو سالگی مورد عمل کاشت حلزون قرار گرفته‌اند و بررسی تفاوتهای بین آنها می‌باشد. روش بررسی: این تحقیق، به صورت مقطعی – مقایسه‌ای، بر روی 70 کودک که قبل از 2 سالگی و 70 کودک که بعد از 2 سالگی مورد عمل کاشت حلزون قرار گرفته و به‌صورت ساده از نمونه‌های در دسترس در بیمارستانهای امیراعلم و حضرت رسول (ص) تهران و با توجه به معیارهایی مثل داشتن صحت جسمی و ذهنی کامل، تک زبانه بودن، گذراندن 1±9 ماه توانبخشی، نداشتن والدین کم شنوا و عدم سابقه بیماریهای خاص انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین 238 کودک طبیعی به‌عنوان گروه معیار به‌صورت تصادفی ساده از مهدکودکهای شهر تهران انتخاب شدند. شش واکه ساده فارسی /ای، اِ، اَ، آ، اُ، او/ براساس نمره میانگین فورمنت فرکانسهای اول و دوم واکه‌ها بین سه گروه مقایسه گردید. جهت تجزیه و تحلیل فورمنت فرکانسهای واکه‌ای از ویرایش 2/1 نرم‌افزار اکوستیکی SFSwin و جهت تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: میانگین فورمنت فرکانسهای واکه‌ای F2/u/ (P=0/006)، F2/o/ (P=0/012)، F2/a/ (P=0/012) / F2/æ (P=0/039)، F2/e/ (P=0/006)، F1/e/ (011/0P=) و F2/i/ (046/0P=) در دو گروه دارای اختلاف معناداری بود، ولی اختلاف نمره میانگین فورمنت فرکانسهای واکه‌ای F1/u/، F1/o/، F2/a/،‌ F2/æ/ و F1/i/ بین دو گروه معنادار نبود (P< 0/05). فورمنت فرکانسهای واکه‌ای هیچ یک از شش واکه ساده فارسی بین گروه زیر دو سال کاشت‌شده و گروه طبیعی تفاوت معناداری نداشت (P< 0/05). نتیجه‌گیری: با توجه به وجود اختلاف معنادار در تولید واکه‌ها بین دو گروه کودکان کاشت حلزون شده و عدم اختلاف معنادار بین کودکانی که زیر 2 سالگی کاشت حلزون شده‌اند با کودکان طبیعی، می‌توان نتیجه گرفت که انجام کاشت حلزون در سنین زیر 2 سال در کودکان کم‌شنوا، از بسیاری مشکلات احتمالی در مهارتهای گفتاری و زبانی و خراب‌گویی‌های واکه‌ای آنها جلوگیری خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واکه ساده فارسی، فورمنت فرکانسی، کاشت حلزون، سن کاشت

عنوان انگلیسی Comparison of Persian Simple Vowels Production in Cochlear Implanted Children Based on Implantation Age
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Age at implantation is one of the most important factors in improving speech and language skills in children with cochlear implants. Moreover, good vowel articulation is very important in the speech. So, the purpose of this research was to determine whether age at cochlear implantation influences the production of Persian simple vowels when cochlear implantation is undertaken below the age of 2 years as compared with cochlear implantation later in life. Materials & Methods: This research was a comparative and cross-sectional study. Based on inclusive and exclusive criteria (i.e., have physical and mental health, monolingual or bilingual, have 9±1 months post-surgery rehabilitation, no hearing handicapped parents and no medical problems history), 140 children who cochlear implanted in Amir-Alam and Hazrate Rasool hospital of Tehran city were selected by convenient sampling and assigned to two groups, children implanted under the age of 2 years and those implanted above the age of 2 years Also 238 normally hearing children were selected for control group by randomized sampling. The first and second formant frequency (F1 & F2) of the Persian simple vowels /i, e, æ, a, o, u/ were evaluated by the version of 1.2 of SFSwin software. Data were analyzed by Independent T test. Results: The findings indicated that there were significant differences between two groups in the mean of F2/i/ (P=0.046), F1/e/ (P=0.011), F2/e/ (P=0.005), F2/æ/ (P=0.039), F2/a/ (P=0.012), F2/o/ (P=0.012) and F2/u/ (P=0.006), but there was no significant difference between then in the mean of F1/i/, F1/æ/, F2/a/, F1/o/, F1/u/ (P>0.05). According to these results, no significant difference was seen between normal group and children who received their cochlear implants under the age of 2 years in the mean of variables (P>0.05). Conclusion: Observing significant differences in the quality of the production of Persian simple vowels between children implanted under the age of 2 years and children who received their implants after the age of 2 years, and no significant differences between children who implanted before 2 years of age and normally hearing children is in the favor of the positive effect of early cochlear implantation on speech sound development. Also, the results indicate that when performed under the ages of 2 years, cochlear implantation can prevent from vowels distortions in the speech flow of the receivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان زمانی | peiman zamani
department of speech therapy
دپارتمان گفتاردرمانی

نعیمه دانشمندان | naeimeh daneshmandan


ابوالفضل صالحی | abolfazl salehi


مهدی رهگذر | mehdi rahgozar



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات