|
آرشیو توانبخشی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۳-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر موسیقی و حرکات موزون بر دامنه توجه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر موسیقی و حرکات موزون بر دامنه توجه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی صورت گرفت. روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات تجربی- مداخلهای بوده و به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، 26 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی از پایههای چهارم و پنجم مرکز آموزش استثنایی دانش شهر ری (سال تحصیلی 86-1385) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی تعادلی به دو گروه مساوی تخصیص یافتند و سپس با انتساب تصادفی، مداخله فعالیتهای موسیقایی (شامل موسیقی و اجرای حرکات موزون) در گروه آزمون به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا گردید. در این مدت گروه کنترل تحت این تمرینات قرار نداشته و فقط برنامه درسی معمولی را دریافت نمودند. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات، خردهآزمون تیک زنی از آزمون کتلر- لارنت – تیریو (KLT) به منظور سنجش دامنه توجه اجرا شد. به دلیل کم بودن تعداد آزمودنیها در هر گروه، از آزمونهای ناپارامتری یعنی از آزمون رتبهای علامت دار ویلکاکسون برای مقایسه تفاوت میانگینها در یک گروه و آزمون یو منویتنی برای مقایسه میانگینها در دو گروه استفاده شد. یافتهها: بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون توجه در گروه آزمون، تفاوت معنیدار وجود داشت(P< 0/001)، ولی در گروه کنترل این تفاوت، معنیدار نبود (P=0/367). همچنین میانگین نمرات توجه دو گروه کنترل و آزمون پس از مداخله تفاوت معنیدار داشته و عملکرد گروه آزمون بهتر بود (P=0/002). در حالی که بین میانگین نمرات دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنیداری وجود نداشت (P=0/520). نتیجهگیری: با استناد به دادههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت، با اجرای فعالیتهای موسیقایی، دامنه توجه دانشآموزان کمتوان ذهنی بهبود مییابد. البته لازم به توضیح است که با توجه به نوع نمونهگیری، امکان تعمیم نتایج این تحقیق کاهش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشآموز، کمتوان ذهنی، حرکات موزون، موسیقی، توجه |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Rhythmic Movement and Music on Attention Span of Mentally-Retarded Female Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research is aimed to investigate the effect of rhythmic movement and music on attention span of mentally-retarded girl students. Materials & Methods: Twenty six mentally- retarded forth and fifth graded girls who were educating in an exceptional children school in shahr-e-rey participated in this survey. In this research which is an experimental–interventional study with a pretest-posttest and control group design, the students were selected by convenient sampling and assigned to two matched groups by balanced randomized method. Then musical activities intervention including music and rhythmic movements executed in experimental group for 15 weeks and twice in a week. During this period the control group received routine educational program. Before and after intervention, the attention spans of two groups were assessed by cancellation subscale of KLT. Data were analyzed by use of non – parametric statistical tests such as: Wilcoxon test and U-Man-Witney test. Results: There was significant difference in experimental group between mean of attention pretest and posttest scores (P< 0/001), but in control group, there was no significant difference (P=0/367). Also, there was significant difference between mean of attention scores of two groups after intervention (P=0/002), but there was no significant difference before intervention (P=0/520). Conclusion: This finding reveals that musical activities can enhance attention level in mentally-retarded students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدمحمود میرزمانی | seyyd mahmoud mirzamani
فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavandkhani department of psychology and exceptional children education دپارتمان روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-200&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|