|
آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی دستنویسی دانشآموزان کمتوان ذهنی: معرفی یک ابزار |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: یکی از مشکلات آموزشی دانشآموزان کمتوان ذهنی در مدارس استثنایی اختلالات دستنویسی است. به منظور ارزیابی بهتر این اختلالات، این پژوهش با هدف ساخت ابزاری برای ارزیابی دستنویسی و اجرای آن بر روی دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام گرفت. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و مقطعی که از نوع مطالعات همبستگی و بخشی از آن نیز اعتبارسنجی ابزار است، از 157 دانشآموز کمتوان ذهنی دختر و پسر که در سال تحصیلی 85-1384 در پایههای اول تا پنجم مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، پس از حذف نمونههایی که معیارهای خروج از مطالعه را شامل بودند، مابقی 126 دانشآموز کمتوان ذهنی (53 دختر و 73 پسر) که در دامنه سنی 9 تا 19 سال قرار داشتند، به روش تمامشمار شرکت نمودند. برای همه دانشآموزان چک لیست دستنویسی محقق ساخته اجرا شد. دادههای بدست آمده با آزمونهای آماری تی مستقل، یومن و یتنی و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد که دستنویسی با جانبی شدن (P=0/196)، جنسیت (P=0/487) و با سن (P=0/449) رابطه معنیدار ندارد. اما با پایه تحصیلی (r=0/448, P< 0/005) رابطه معنیدار دارد، که البته بین پایههای مختلف تفاوت معنادار مشاهده نشد. شایع ترین مشکل دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی شهرری جدانویسی با 82 درصد و کماهمیت ترین مشکل دستنویسی آنان، فاصله گذاری بین کلمات و حروف با 34/9 درصد بود. نتیجهگیری: فراوانی اختلالات مربوط به اجزای خوانایی دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی مبین این امر است که اختلالات دستنویسی در مدارس استثنایی نیازمند توجه تخصصی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی دستنویسی، دانشآموز کمتوان ذهنی، اجزای خوانایی |
|
عنوان انگلیسی |
Handwriting Evalution in Mentally Retarded Students: Identifying an Instrument |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Handwriting difficulties are a common educational problem in mentally retarded students. The aim of this survey is producing an instrument for handwriting evaluation and executing it on the mentally retarded students. Materials & Methods: In this descriptive and cross – sectional research which is a relationship and validity assessment study, one hundred and twenty six mentally- retarded students (53 girls and 73 boys) ranging from 9 to 19 years old from two exceptional children schools in Shahr-e-rey participated. A handwriting check-list made by the researcher was executed on all of the students. Data were analyzed by use of independent T test, Mann Whitney test and Spearman correlation. Results: Executing handwriting checklist on the mentally-retarded students showed that there is not a significant relationship between handwriting and laterality (P=0.196), sex (P=0.487) and age (P=0.449). There is significant relationship between handwriting and grade (r=0.448, P< 0.005), but between different grades wasn’t seen significant difference. The most common damaged legibility component in the sample was “interruption during writing words” with 81 percent and the least common was “spacing between letters and words” with 34.9 percent. Conclusion: The rate of legibility components difficulties in handwriting of mentally-retarded students indicates that handwriting difficulties in exceptional schools needs professional attention. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavand khani department of psychology amp;amp; education exceptional children گروه روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی
هادی بهرامی | hadi bahrami
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia
مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
مسعود صالحی | masoud salehi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-173&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|