آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۴۴-۴۹

عنوان فارسی تأثیر مداخلات کاردرمانی بر مهارت‌های بینایی-حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی و تشخیص اختلال بینایی-حرکتی در کودکان با اختلال ویژه یادگیری و کاربرد مداخلات کاردرمانی در جهت ارتقا و بهبود این مهارت، می‌تواند در بهبود وضعیت خواندن و نوشتن این کودکان مؤثر واقع شود. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی می‌باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش تجربی و مداخله‌ای می‌باشد. برای انجام این پژوهش، 23 کودک با اختلال ویژه یادگیری (پایه دوم، سوم و چهارم) از مراجعین به مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهر تهران، انتخاب شدند. این کودکان از نظر بینایی و شنوایی سالم و بهره هوشی آنها طبیعی بود. نمونه‌ها بطور تصادفی به دو گروه مداخله (11 نفر) و مقایسه یا شاهد (12 نفر) تقسیم شدند. مهارتهای بینایی- حرکتی کلیه نمونه‌ها ابتدا توسط آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی (TVMS-R) مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس مداخلات کاردرمانی در گروه مداخله صورت گرفت و مجدداً توسط آزمون TVMS-R ارزیابی هر دو گروه انجام و با استفاده از آزمون تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: در بررسی نمره کل آزمون، اختلاف معناداری در گروه مقایسه، قبل و بعد از مداخله داده نشد (P=0/4)، اما در گروه مداخله اختلاف معناداری دیده شد (P< 0/001). در بررسی مجموع نمرات طبقه 2، 5 و 7 نیز که علاوه بر مهارتهای یکپارچگی بینایی- حرکتی و تثبیت چشمی بیشتر نیازمند مهارتهای بینایی- فضایی هستند، تأثیر معنادار مداخلات کاردرمانی دیده شد (P< 0/001) و بررسی مجموع نمرات طبقات 1، 3، 4، 6 و 8 نشان داد که مداخلات کاردرمانی تأثیر معناداری بر مجموع این طبقات و در نتیجه مهارتهای تجزیه و تحلیل بینایی داشته است (P< 0/005). نتیجه گیری: مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی و اجزای آن (یکپارچگی بینایی- حرکتی، تجزیه و تحلیل بینایی و بینایی- فضایی و تثبیت چشمی) در کودکان دچار اختلال ویژه یادگیری مراجعه کننده به مرکز مورد نظر، بطور معناداری مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات یادگیری، مهارت‌های بینایی- حرکتی، مداخلات کاردرمانی

عنوان انگلیسی Occupational Therapy Interventions Effect on Visual-Motor Skills in Children with Learning Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Visual-motor skill is a part of visual perception which can integrate visual processing skills to fine movements. Visual-motor dysfunction is often to cause problems in copying and writing. The purpose of this study is investigation of occupational therapy interventions effect on the visual-motor skill in children with learning disorders. Materials & Methods: In this interventional and experimental study, 23 students with learning disorders (2nd, 3rd, 4th grade) were selected and they were divided (through Randomized Block Method) into two groups, 11 persons as intervention group and the others as the control group (12 people). Both groups were administered the “Test of Visual-Motor Skills- Revised” (TVMS-R). Then case group received occupational therapy interventions for 16 sessions and two groups were administered by TVMS-R again. Data was analyzed by using paired T-test and independent T-test. Results: Total mark of TVMS-R demonstrated statistically significant difference in visual-motor skills between case and control groups (P< 0/001). This test has 8 categories. Total mark of 1, 3,4,6,8 categories demonstrated that occupational therapy had significant effect on visual analysis skills (P< 0/005). Total mark of 2, 5, 7 categories demonstrated that occupational therapy had significant effect on visual-spatial skills (P< 0/001). Conclusion: Occupational therapy interventions had significant effect on the visual-motor skills and its items (visual-spatial, visual analysis, visual-motor integration and eye fixation skills).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول ماندنی | batoul mandani
department of occupational therapy, sina clinic, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، کلینیک سینا، تهران، ایران.

علی حسین سازمند | ali hossein sazmand


مژگان فرهبد | mozhgan farahbod


مسعود کریملو | masoud karimlou


ماشایالله ماندنی | mashaallah mandani



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-159&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات