آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۳-۶۸

عنوان فارسی رابطه تحلیل فضایی با دست‌نویسی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهرری (۱۳۸۵)
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از مشکلات رایج در مدارس کودکان کم‌توان ذهنی اختلالات دست‌نویسی است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط تحلیل فضایی و دست‌نویسی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی است. روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی مقطعی و به روش همبستگی است، کلیه 126 دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه‌های اول تا پنجم ابتدایی در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، به روش تمام شمار شرکت نمودند. برای همه دانش‌آموزان چک لیست دست‌نویسی محقق ساخته و نیز خرده‌آزمون طراحی با مکعب‌های وکسلر اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، یومن ویتنی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: ضریب همبستگی ثانوی کندال نوع C نشان داد که بین دست‌نویسی و تحلیل فضایی رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (r=0/305, P< 0/0001). همچنین تحلیل فضایی با اندازه حروف نسبت به هم (P< 0/007)، با اندازه کل نوشته (P< 0/0001) و با روی خط نویسی (P< 0/0002) رابطه مثبت معنی‌دار دارد. نتیجه‌گیری: وجود ارتباط بین تحلیل فضایی و دست‌نویسی مبین این امر است که به منظور بهبود خوانایی دست‌نویسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در مقوله‌های اندازه حروف نسبت به هم، اندازه کل نوشته و روی خط نویسی، مداخلات درمانی در زمینه تحلیل فضایی الزامی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل فضایی، دست‌نویسی، دانش‌آموز کم‌توان ذهنی

عنوان انگلیسی Relationship between Spatial Analysis and Handwriting in Mentally-Retarded Students of Shah-e Rey (2006)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Handwriting difficulty is a common problem in mentally-retarded students. This article investigates the relationship between handwriting and spatial analysis. Materials & Methods: One hundred and twenty six mentally- retarded students (53 girls and 73 boys) ranging from 9 to 19 years old from two exceptional children schools in Shahr-e-Rey participated in this cross – sectional and descriptive survey. A handwriting check-list made by the researcher along with the subtest of designing with cubic from Wechsler scale (WISC-R) was executed on all of the students. Data was analyzed by using Independent T-test, U-Man Witeny, Kruskal-Wallis and Spearman correlation coefficient. Results: Correlation coefficient showed that there is a significant relationship between handwriting scores and spatial analysis scores (r=0/305, P< 0/0001). Also spatial analysis has significant relationship with size of letters in relation with each other (P< 0/007), with size of handwriting (P< 0/0001) and with writing on the line (P< 0/002). Conclusion: In order to developing handwriting legibility of mentally- retarded students in factors: size of letters in relation with each other, size of handwriting and writing on the line, the therapists must train mentally-retarded students with spatial analysis exercises.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavandkhani
department of psychology amp;amp; education exceptional children, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

هادی بهرامی | hadi bahrami


فاطمه بهنیا | fatemeh behnia


مژگان فرهبد | mozhgan farahbod


مسعود صالحی | masoud salehi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات