|
آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۳-۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه تحلیل فضایی با دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی شهرری (۱۳۸۵) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: یکی از مشکلات رایج در مدارس کودکان کمتوان ذهنی اختلالات دستنویسی است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط تحلیل فضایی و دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی است. روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی مقطعی و به روش همبستگی است، کلیه 126 دانشآموز کمتوانذهنی (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایههای اول تا پنجم ابتدایی در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، به روش تمام شمار شرکت نمودند. برای همه دانشآموزان چک لیست دستنویسی محقق ساخته و نیز خردهآزمون طراحی با مکعبهای وکسلر اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، یومن ویتنی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: ضریب همبستگی ثانوی کندال نوع C نشان داد که بین دستنویسی و تحلیل فضایی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد (r=0/305, P< 0/0001). همچنین تحلیل فضایی با اندازه حروف نسبت به هم (P< 0/007)، با اندازه کل نوشته (P< 0/0001) و با روی خط نویسی (P< 0/0002) رابطه مثبت معنیدار دارد. نتیجهگیری: وجود ارتباط بین تحلیل فضایی و دستنویسی مبین این امر است که به منظور بهبود خوانایی دستنویسی دانشآموزان کمتوان ذهنی در مقولههای اندازه حروف نسبت به هم، اندازه کل نوشته و روی خط نویسی، مداخلات درمانی در زمینه تحلیل فضایی الزامی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل فضایی، دستنویسی، دانشآموز کمتوان ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Spatial Analysis and Handwriting in Mentally-Retarded Students of Shah-e Rey (2006) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Handwriting difficulty is a common problem in mentally-retarded students. This article investigates the relationship between handwriting and spatial analysis. Materials & Methods: One hundred and twenty six mentally- retarded students (53 girls and 73 boys) ranging from 9 to 19 years old from two exceptional children schools in Shahr-e-Rey participated in this cross – sectional and descriptive survey. A handwriting check-list made by the researcher along with the subtest of designing with cubic from Wechsler scale (WISC-R) was executed on all of the students. Data was analyzed by using Independent T-test, U-Man Witeny, Kruskal-Wallis and Spearman correlation coefficient. Results: Correlation coefficient showed that there is a significant relationship between handwriting scores and spatial analysis scores (r=0/305, P< 0/0001). Also spatial analysis has significant relationship with size of letters in relation with each other (P< 0/007), with size of handwriting (P< 0/0001) and with writing on the line (P< 0/002). Conclusion: In order to developing handwriting legibility of mentally- retarded students in factors: size of letters in relation with each other, size of handwriting and writing on the line, the therapists must train mentally-retarded students with spatial analysis exercises. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavandkhani department of psychology amp;amp; education exceptional children, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
هادی بهرامی | hadi bahrami
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia
مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
مسعود صالحی | masoud salehi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|