آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۲

عنوان فارسی نقش حافظه آشکار و حافظه ضمنی در افراد مبتلا به لکنت
چکیده فارسی مقاله هدف: لکنت یکی از شایع ترین اختلالات گفتاری است. با این وجود علت آن به درستی مشخص نیست. آسیب عملکردهای شناختی همچون حافظه هیجانی و توجه یکی از عوامل مهم آن به شمار می‌رود. در این تحقیق بعنوان هدف اصلی، عملکرد حافظه آشکار و حافظه ضمنی بین افراد مبتلا به لکنت و افراد عادی مورد مقایسه قرار گرفته و همچنین بصورت جنبی میزان اضطراب و افسردگی در این دو گروه مقایسه شده است. روش بررسی: این مطالعه ازنوع تحلیلی مورد-شاهدی تحلیلی می‌باشد. تعداد 30 نفر افراد مبتلا به لکنت به عنوان آزمودنی با انتخاب هدفمند از نمونه‌های در دسترس و مراجعه کننده به کلینیک‌های گفتار درمانی تهران و 30 نفر افراد عادی به عنوان گروه شاهد از طریق همتاسازی با گروه مورد بر اساس سن، جنس، تحصیلات و دوزبانگی مورد مقایسه قرار گرفتند. برای بررسی عملکرد حافظه آشکار از آزمون یادآوری نشانه‌ای و برای بررسی عملکرد حافظه ضمنی از آزمون تکمیل کردن ریشه واژه و برای سنجش میزان اضطراب و افسردگی افراد از پرسشنامه سلامت عمومی (28 GHQ) استفاده شد. سپس متغیرهای تعداد واژه‌های با بار عاطفی مثبت و منفی در حافظه آشکار و حافظه ضمنی و نیز نمره میزان اضطراب و افسردگی با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی، من ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که افراد مبتلا به لکنت واژه‌های با بار عاطفی مثبت درحافظه آشکار را به طور معنی‌داری نسبت به افراد عادی کمتر بازشناسی می‌کنند. همچنین افراد مبتلا به لکنت در آزمون‌های حافظه آشکار وحافظه ضمنی، واژه‌های با بار عاطفی منفی را بیشتر از واژه‌های با بار عاطفی مثبت بازشناسی می‌کنند (P< 0/05). علاوه بر این مشخص شد که میزان اضطراب افراد مبتلا به لکنت به طور معناداری بیشتر از افراد عادی بود (P< 0/001)، همچنین میزان افسردگی افراد مبتلا به لکنت بیشتر از افراد عادی بود ولی تفاوت آنها معنادار نبود (P< 0/05). نتیجه‌گیری: با توجه به نقش عملکردهای شناختی از جمله حافظه هیجانی در برنامه‌ریزی حرکتی گفتار و مشاهده تفاوت درعملکرد حافظه هیجانی مثبت و منفی بین افراد لکنتی و عادی در این مطالعه، به نظر می‌رسد که توجه به مقوله حافظه هیجانی در بازتوانی افراد مبتلا به لکنت می‌تواند مؤثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Explicit and Impelicit Memory in Stutteres
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Stuttering is one of the most common speech disorders. However, its etiology is poorly understood, and is likely to be heterogeneous. Impairment of cognitive functions such as emotional memory and attention is one of the important factors. The aim of this research is to compare explicit and implicit memory between stutterers and normal individuals and also comparison of anxiety and depression between 2 groups. Materials & Methods: This is a case-control and analytical research.The participated individuals in this research were 30 male and female stutterers and the same number as the matched control group. The control group was matched for gender, age, education and bilingualism. The cue recall task performed to investigate explicit memory and the word stem completing task for implicit memory. The anxiety and depression of the individuals were measured by using general Hygiene Questionnaire (GHQ28) in this study. The performance of the individuals was measured based on positive and negative words in explicit and implicit memory and was compared with anxiety and depression score they obtained. Data was analyzed by using independent T-test, paired T-test, U-Man Witney and Willkaxon test. Results: The data indicated that stutterers recognized less emotionally positive words in explicit memory as compared with nonstutterers. Also, stutterers recognized more emotionally negative words as compared with emotionally positive words in explicit and implicit memory tasks (P< 0/05). Additionally, stutterers showed more anxiety and depression as compared to nonstutterers. This difference was significant except for depression (P< 0/001 & P>0.05). Conclusion: Taking into consideration the role of cognitive functions including emotional memory in motor speech programming and the difference in the function of positive versus negative emotional memories between stutterers and nonstutterers in this research, the role of emotional memory can be considered as an important factor in stutterers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گلاویژ کریمی جوان | golavizh karimi javan
department of speech therapy, faculty of rehabilitation, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
گروه گفتاردرمانی، دانکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

رضا نیلی پور | reza nili pour


حسین عشایری | hossein a amp apos shayeri


فریبا یادگاری | fariba yadegari


مسعود کریملو | masoud karimlou



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-163&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات