|
آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوع علائم و نشانههای وسواسی – جبری و برخی عوامل جمعیت شناسی مرتبط با آن در دانشآموزان دوره راهنمایی شهر تهران سال ۱۳۸۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: نظر به اهمیت بهداشت روان و مدارس بعنوان جایگاهی مناسب برای اشاعه و ارتقاء آن، و از آنجائیکه اولین گام در این راه بررسی وضعیت موجود است، لذا هدف این مطالعه بررسی شیوع یکی از مؤلفههای مهم بهداشت روان در سنین نوجوانی تحت عنوان اختلال وسواسی – جبری و تعدادی از عوامل مرتبط با آن از جمله سن، جنس، سطح تحصیلات پدر و مادر، تعداد خواهر و برادر و ترتیب تولد نوجوان در خانواده و همراهی این اختلال با دیگر اختلالات شایع روانی میباشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 672 دانشآموز دوره راهنمایی، 369 دختر و 303 پسر، محصل در مدارس شهر تهران بررسی شدند. روش نمونهگیری بصورت چند مرحلهای و خوشهای با انتخاب چهار منطقه از مناطق شمال، غرب، شرق و جنوب آموزش و پرورش شهر تهران و سپس در هر منطقه دو مدرسه راهنمایی (یکی پسرانه و یکی دخترانه) و در هر مدرسه حداقل دو مقطع مختلف تحصیلی صورت گرفت. دادهها توسط پاسخ به پرسشنامه SCL-90R توسط کلیه دانشآموزان حاضر در کلاسهای انتخاب شده، جمعآوری شد. یافتهها: با احتساب میانگین نمرات کسب شده از سئوالات کلیدی مربوط به علائم وسواسی - جبری در هر فرد، درصد افرادی که نمره 2 و بالاتر کسب کردهاند با حدود اطمینان 95% (%13/2, %8/3) بدست آمد که در دختران %12/3 و در پسران %8/7 است که البته این اختلاف از نظر آماری معنیدار نیست (P=0/16). از بین عوامل مرتبط نیز سن و منطقه جغرافیایی مدرسه با شیوع علائم ارتباط معنیدار آماری دارند بهگونهای که با افزایش سن، شیوع این اختلال افزایش مییابد. از بین مناطق جغرافیایی نیز منطقه شرق و جنوب آموزش و پرورش درصد بیشتری از علائم این اختلال را به خود اختصاص میدهند. از بین نشانههای همراه نیز، شایعترین، علائم اضطرابی است. سطح معنیداری در همه آزمونهای آماری P< 0/05 در نظر گرفته شده است. نتیجهگیری: با نظر به شیوع بالای این علائم در بررسی انجام شده، توجه به امر بهداشت روان در مدارس بخصوص در زمینه علائم وسواسی – جبری، بیش از پیش روشن میشود. لذا آموزش دانشآموزان و معلمان آنها و مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش و نیز ارزیابی بالینی جهت تشخیص قطعی و در صورت لزوم اقدامات درمانی پیشنهاد میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علائم وسواسی-جبری، نوجوان، شیوع، بهداشت روان |
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of Obsessive-Compulsive Signs and Symptoms and its Related Factors in Tehran Adolescents During Years of 2005-2006 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: With respect to the importance of Mental health and Passing school years where such mental bealth develops. We decided to study such prevalence of obsessive – compulsive disorder (OCD) in the adolescents of middle school stage as the situational analysis as one of their the most important indicator of their mental health. Also we studied such relating variables of factors a age, gender, educational status of parents, number of siblings and birth order. Meterials & Methods: In this cross – sectional study Six hundreds seventy two (672) students of middle school of Tehran (369 girls and 303 boys) withing age range of 11-15 yrs old were selected. With multi-stage sampling method we considered four regions of educational offices of Tehran in North, South, West and East. Each regions were selected to have two middle schools (one for girls and the other for boys) and in each of schools we selected two or more classes from different stages. Finally the students of each classes answered the SCL-90R questionnair which subsequently data were gathered. Results: Considering mean score of questions related to OCD in SCL-90R questionnair, the prevalence of OCD found to be 10.8% (CI 95%: 8.3%-13.2%). There were not a significant difference between boys (8.7%) and girls (12.3%). Age and geographic region of school had significant correlation with prevalence of OCD. With increasing the age, the prevalence of OCD also increased East and South regions, The prevalences were more than the other regions. The most co-morbidty comorbidity was generalized anxiety disorder (GAD). Value of P< 0.05 was found as the significance of differences in all measurments. Conclusion: The relatively high prevalence of OCD in this study lead us to increase attention to mental health programs at schools, especially training the students and teachers to promote their referrals while facing new susbpected cases. This will ease further early propper diagnosis and firmative Treatments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اختر جمالی | akhtar jamali
نادره معماریان | nadereh me amp apos maryan school of medicine, iran universiity of medical sciences, tehran, iran. دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|