آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر افت شنوایی بر مهارت‌های سریع حرکتی دهانی، سرعت گفتار و قابلیت فهم گفتار
چکیده فارسی مقاله هدف: تأثیر منفی افت شنوایی بر مهارتهای حرکتی سریع اندام‌های گفتاری، سرعت گفتار و قابلیت فهم گفتار هر یک به تنهایی در افراد کم‌شنوا به اثبات رسیده است. بررسی نحوه این تأثیرگذاری در آستانه‌های مختلف شنوایی و چگونگی وجود ارتباط بین این سه متغیر گفتاری و ارتباط بین آزمون‌های موجود برای بررسی این متغیرها هدف این پژوهش می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 46 بزرگسال مبتلا به افت شنوایی (عمیق، شدید، متوسط- شدید) و 15 بزرگسال با شنوایی طبیعی انجام شده است. آزمودنیها به صورت تصادفی و از دبیرستانهای مخصوص افراد دچار افت شنوایی و دبیرستانهای طبیعی تهران انتخاب شدند. آزمون‌های مورد استفاده شامل بخشی از آزمون دیادوکوکینزیس دهانی فلچر که با تحلیل‌گر گفتاری دکتر اسپیچ نمونه‌های ضبط شده تحلیل می‌شوند، متن صد کلمه‌ای (برای سنجش سرعت گفتار بر حسب تعداد کلمات خوانده شده در دقیقه) و استفاده از روش شاخص رتبه‌ای برای تعیین رتبه قابلیت فهم گفتاری آزمودنی‌ها در خواندن متن بودند. سپس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج کلی حاکی از آن بود که با افزایش آستانه شنوایی، آزمودنیها مدت زمان بیشتری را صرف انجام تکالیف دیادوکوکینزیس دهانی کردند و از سرعت و قابلیت فهم گفتار آنها نیز کاسته شد. البته در مورد سرعت گفتار و توانایی دیادوکوکینزیس دهانی بین خود گروه‌های مبتلا به افت شنوایی، فقط تفاوت بین گروه مبتلا به افت شنوایی عمیق با دو گروه شدید و متوسط-شدید معنی‌دار بود (P< 0/05). در ضمن در گروه مبتلا به افت شنوایی بین سرعت گفتار و مدت زمان صرف‌شده برای تکرار تکالیف دیادوکوکینزیس دهانی ارتباط منفی و معنی‌داری وجود داشت (P=0/02). اما در گروه شنوایی طبیعی هیچ گونه ارتباط معنی‌داری بین این دو مشاهده نشد (P>0/05). کلاً بین دیادوکوکینزیس دهانی و قابلیت فهم گفتار و همچنین سرعت گفتار و قابلیت فهم گفتار نیز ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (P>0/05). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر منفی افت شنوایی بر مهارت‌های سریع حرکتی دهانی، سرعت گفتار وقابلیت فهم گفتار و وجود ارتباط بین این سه متغیر، در مداخلات درمانی بر روی افراد دچار افت شنوایی، شاید بتوان به عنوان مثال با مداخله و بهبود دادن مهارتهای سریع حرکتی دهانی مانند تواناییهای دیادوکوکینزیس دهانی باعث بهبود بخشیدن به سرعت گفتار و یا حتی قابلیت فهم گفتار آنها شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Hearing Loss on Fast Oral Motor Skills, Speed of Speech and Intelligibility of Speech
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The negative effects of hearing loss rendered to the processes of fast motor skills of articulators, speed and intelligibility of speech have been proved scientifically. The main question is how different thresholds are, can effect in such and try to find relations between mentioned three speech skills specially if there are relations between tests in evaluating speed articulators such as oral diadochokinesis and speed of speech. Materials & Methods: This cross-sectional–analyzical study was performed on 46 hearing-impaired (profound, sever, moderately sever) and 15 normal -hearing high-school students that were selected randomized. Subjects were measured by oral diadochokinesis test (The records were analyzed by speech analyzer of Dr. Speech Software), 100 words text to evaluate speed of speech according read words per minute), and use of rate scale method to define the rate of intelligibility of speech in reading text. Data were analyzed by SPSS software. Results: The general pattern suggest that the high threshold hearing subjects spend more time to repeat oral diadochokinesis syllables and have decreased speed and intelligibility of speech. In respect to speed of speech and oral diadochokinesis ability, there were only significant differences between profound hearing-impaired subjects and both sever and moderately sever subjects (P< 0.05). There was significantly negative relationship between speed of speech and spent time to repeat the oral diadochokinesis syllables in hearing-impaired groups (P=0.02). There was not any relationship in normal-hearing group (P>0/05). General findings suggest some significant relationship between intelligibility and speed of speech (P>0.05). Conclusion: Respect to the negative effects of hearing loss on fast oral motor skills, speed of speech and intelligibility of speech and such relationships between these three variables, suggested interventions on each of the above variables may be useful in other comparative subjects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدصادق سیف پناهی | mohammad sadegh seif panahi
department of speech therapy, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran.
گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

زهرا سلیمانی | zahra soleymani


محمدرحیم شاه بداغی | mohammad rahim shahbodaghi


امیر شیانی | amir shiani


تهمینه سلیمانی | tahmineh soleymani



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات