آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱-۴۶

عنوان فارسی رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف: این تحقیق به منظور بررسی رابطه میزان فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش در این تحقیق مقطعی مقایسه‎ای است. نمونه‌های پژوهش شامل دو گروه 40 نفری از والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر (20 پسر و 20 دختر) و والدین کودکان عادی است که به شیوه خوشه‎ای و تصادفی ساده از مناطق 1، 5، 15 و 18 آموزش و پرورش تهران برای گروه والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی و همتاسازی با آنها برای والدین کودکان عادی، از طریق مراجعه به مدارس وابسته به سازمان کودکان استثنایی و مدارس عادی شهر تهران انتخاب شد. جهت انجام پژوهش، دو پرسشنامه منبع استرس و رضامندی زناشویی انریچ اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین فشار روانی و رضامندی زناشویی والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر رابطه معنی‌داری وجود دارد (P=0/001). همچنین والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر فشار روانی بیشتری را نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می‎کنند (P=0/001). در عین حال، والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر نسبت به والدین کودکان عادی از رضایت زناشویی پایین تری برخوردارند (P=0/021). همچنین، نتایج نشان داد که همبستگی بین دو متغیر فشار روانی و رضامندی زناشویی والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر منفی است (r=-0/57) بدین مفهوم که با افزایش فشار روانی، رضامندی زناشویی به طور معناداری کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق مبین این نکته است که افزایش فشار روانی والدین، تحت تأثیر حضور کودک عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر، منجر به کاهش رضامندی زناشویی والدین شده است. بعبارتی، رضامندی زناشویی را می‌توان تابعی از وجود کودک عقب‌مانده ذهنی در خانواده تلقی نمود. لذا با برگزاری جلسات آموزش و مشاوره جهت والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی، می‌توان راههای کاهش استرس را به آنها آموزش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Stress and Marital Satisfaction of Parents with Mental Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research was to study the relationship between stress and marital satisfaction of parents with educable mental retarded (E. M. R.) children. Materials & Methods: In this comparative –cross sectional study two groups of parents with E.M.R. and normal children each consists of 20 girls and 20 boys were chosen by cluster and simple randomize sampling and matched from ordinary and exceptional schools. This survey was implemented based on the Questionnaire of resources and stress, and marital satisfaction questionnaire (Enrich). The results were analysed by statistical tests such as pearson and spearman correlation, independent sample t-test and Co-Variance analysis of variance. Results: The Findings indicated that there was significant relation between stress and marital satisfaction of parents with E. M. R children (P=0/001). Also, parents of E.M.R. children in comparison with parents of normal children have more stress (P=0/001) and less marital satisfaction (P=0/021). Meanwhile, the correlation between stress and marital satisfaction was negative (r=-0.57). It means that decreasing of marital satisfaction caused by stress. Conclusion: The results revealed that the stress of educablemental retarded children's parents lead to decreasing of marital satisfaction. In other words, marital satisfaction has direct relationship with mental retarded child in the family. So, we can counsel and train to the parents of mental retarded children for reducing experienced stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نورالله دینی ترکی | nourollah dini torki


هادی بهرامی | hadi bahrami


عباس داورمنش | abbas davarmanesh


اکبر بیگلریان | akbar biglarian
department of biostatistics, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات