|
آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه توانایی تکرار ناکلمه در کودکان لکنتی و غیرلکنتی ۸-۵ ساله: بررسی فرضیه اصلاح پنهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: فرضیه اصلاح پنهان مشکلی اساسی لکنت را در سیستم زبانی یا به عبارت بهتر چرخه واجی فرایند تولید کلمه میداند و مدعی است که افراد لکنتی در فرایند تولید گفتار نسبت مطالعه حاضر به منظور سنجش فرضیه اصلاح پنهان (Covert Repair Hypothesis) یعنی بررسی چرخه واجی فرایند تولید کلمه در کودکان لکنتی انجام شده است. روش بررسی: در پژوهش حاضر که به روش تحلیلی مورد – شاهدی انجام گرفت، حدود 40 ناکلمه دو هجایی و سه هجایی طراحی و پس از بررسی مقدماتی، به 12 کودک لکنتی که با روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شده بودند و 12 کودک غیر لکنتی که به روش جورکردن با گروه مورد انتخاب شده بودند با محدوده سنی 8-5 سال با استفاده از نرم افزار DMDX ارائه گردید و از کودک خواسته شد که بلافاصله پس از شنیدن ناکلمه آن را تکرار نماید. پس از تکرار نا کلمه زمان واکنش هر کودک در تکرار ناکلمه توسط نرمافزار مذکورثبت میگردید و تعداد خطاهای واجی و پاسخهای صحیح آنها مشخص میگشت. ﻳافتهها: نتایج حاکی از آن بود که کودکان لکنتی در کلیه موارد به استثنای زمان واکنش ناکلمههای سه هجایی عملکرد ضعیفتری را ارائه نمودند. البته نتایج پژوهش از نظر آماری معنا دار نبود (P=0/2). نتیجهگیری: شواهد حاصل از این پژوهش تفاوتهایی را میان عملکرد کودکان لکنتی و غیر لکنتی نشان میدهد که میتواند امکان وجود نقص در فرایندهای زبانی کودکان لکنتی به ویژه رمزگزاریهای واجی آنان در مکانیسم تولید واژه را مطرح نماید. البته این تفاوتها معنی دار نبودند که میتواند به علت کم بودن تعداد نمونه باشد. همچنین الگوی تفاوتهای بدست آمده میان دو گروه با فرضیات CRH همخوانی نشان میداد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
لکنت، فرضیه اصلاح پنهان، ناکلمه، زمان واکنش، خطای واجی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Nonword Repetition Ability of Stuttering and Nonstuttering 5-8 Years Old Children: A Reviw on Covert Repair Hypothesis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The goal of this research is to attest Covert Repair Hypothesis (CRH) i.e, discovering the phonological loop of the word production process in stuttering children. Materials & Methods: In this analytical (Case – Control) research, forty bisyllabic and trisyllabic nonwords were designed. After the pilot study, these nonwords were presented to twelve stuttering children with the ages 5-8 and twelve nonstuttering children by the use of DMDX software. Children were asked to repeat the nonwords immediately after hearing them, the reaction time were recorded by the DMDX. The number of phonological errors and correct responses were determined. Results: Findings proved that stuttering children in all its forms except of reaction time of trisyllabic nonwords had a weak performance. However, the research results were not statistically significant. Conclusion: The study evidences show differences between stuttering and nonstuttering children performances. This may outline the possible of defect in language processes of stuttering children, especially in phonological encoding of word production mechanism. Also, the difference pattern between groups had coordination with CRH assumptions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی بختیار | mehdi bakhtiar department of speech therapy, zahedan university of medical sciences گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
زهرا سلیمانی | zahra soleymani
بهروز محمودی بختیاری | behrouz mahmoudi bakhtiari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|