|
آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۵۲-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانشآموزان عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و دارای اختلالات یادگیری بیسرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: یکی از آزمونهای تشخیص نارساخوانی در کودکان، آزمون تمیز ادراک بینایی ریورسال است که به وسیله آن امکان تشخیص اختلال در دانشآموزان دوره ابتدایی به ویژه کسانی که در هفته یا ماههای اول تحصیل هستند امکان پذیر میگردد. هدف این پژوهش، ارزیابی آزمون ریورسال و مقایسه آن در سه گروه از دانشآموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری در خواندن (نارساخوان) میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی- مقایسهای است که بر روی سه گروه 50 نفره از دانشآموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و نارساخوان که با انتخاب ساده تصادفی از مراکز نگهداری کودکان بیسرپرست بهزیستی شهر تهران گزینش شدند انجام گردیده است. یافتهها: نتایج پژوهش، اختلاف معناداری را بین نمرات آزمون هر سه گروه مورد مطالعه نشان داد (P=0/001). بالاترین نمرات متعلق به گروه دانشآموزان عادی بود و کمترین نمرات متعلق به دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر است. گروه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری (نارساخوان) از این نظر بین گروه دانشآموزان عادی و عقبمانده ذهنی آموزشپذیر قرار دارند. اختلاف نمره منفی دانشآموزان عقبماندهی ذهنی آموزشپذیر با دانشآموزان عادی بیش از اختلاف نمره آنها با دانشآموزان نارساخوان است. همچنین این پژوهش نشان داد که نارساخوانان در ادراک بینایی دچار مشکل هستند. نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد که کودکان نارساخوان در ادراک بینایی خود دچار مشکلاتی میباشند و همچنین بین نمرات بدست آمده از سه گروه مورد آزمایش(عقبمانده ذهنی آموزشپذیر، عادی و نارساخوان) تفاوت معنی داری وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون ریورسال، نارساخوانی، عقبمانده ذهنی، دانشآموز عادی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Reversal Test Pictures among Three Groups of Students: Normal, Education Mental Retarded and Students with Learning Disabilities in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Riversal visual perception discrimination test is one of the dyslexia diagnostic tests in children which can be performed in the group (group-based) and it is reliable to detect these disorders in students of the primary schools especially those who spend their first educational weeks or months. The aim of this survey is comparison of Riversal test pictures among three groups of students: normal, educable mental retarded students and students with learning disabilities, aged 8-12 years old that were under coverage of Tehran Welfare Department. Materials & Methods: This Comparative cross – sectional study has performed on 150 girls and boys of mentioned groups that were selected by simple randomize selection. Results: The findings suggested that there was significant difference between surveyed groups (P=0.001). The highest scores were related to normal students and the lowest scores to educable mental retarded. The interval of negative scores of educable mental retarded from normal students was more than that of between educable mental retarded and learning disabilities. Conclusion: This survey indicates that students with learning disabilities (dyslexia) have problems in their visual perception and this test can help to diagnose and determine abnormal children as soon as possible in order to better treatment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Reversal test, Dyslexia, Mental retarded, Normal students |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا کوشش | mohammad reza koushesh department of psychology amp;amp; education exceptional children, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه آموزشی روانشناسی و کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
هادی بهرامی | hadi bahrami
اکبر بیگلریان | akbar biglarian
اکبر فروغ الدین عدل | akbr forougheddin a amp apos dl
لاله سامع سیاهکلرودی | laleh same siahkalroudi
حمید کریمی | hamid reza karimi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|