آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر تمرین‌ ذهنی بر هماهنگی چشم و دست در دختران سالم ۲۵-۲۰ سال
چکیده فارسی مقاله هدف: انسانها دارای توانایی ایجاد ارتباطات ذهنی بین فرآیندهای درکی و حرکتی می‌باشند، بدون اینکه محرک خارجی این فرآیندها را تحریک کرده باشد. این توانایی را تصور حرکت می‌گویند. تمرین ذهنی کسب یک مهارت فیزیکی از طریق تصور حرکت است. به عبارت دیگر یک نوع تمرین شناختی در غیاب عملکرد حرکتی فیزیکی واقعی است . پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین ذهنی بر هماهنگی چشم و دست در دختران سالم 25-20 سال صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش به صورت یک مطالعه شبه تجربی آینده‌نگر کاربردی صورت گرفته است. جامعه پژوهش 45 نفر از دختران سالم 25- 20 سال دانشگاه علوم پزشکی اهواز بوده‌اند که بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش دستگاه E-Link آزمایشگاه تعقیب کنائی حرکت دانشکده توانبخشی اهواز بود. در این پژوهش هماهنگی چشم و دست بعد از تمرین فیزیکی و تمرین ذهنی مورد بررسی قرار گرفت. افراد به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه فیزیکی، که افراد به مدت 10 جلسه تمرین را به صورت فیزیکی انجام می‌دادند. گروه تمرینی ذهنی، که به صورت ذهنی مراحل انجام تمرین را تصور می‌کردند و گروه کنترل، که هیچ‌گونه تمرین را انجام نمی‌دادند. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان داد که گروه تمرین فیزیکی بیشترین پیشرفت را در هماهنگی چشم و دست پیدا کرده بود (P< 0/05). در گروه تمرین ذهنی هم پیشرفت معنی‌داری در هماهنگی چشم و دست دیده می‌شد اما این پیشرفت کمتر از میزان پیشرفت گروه فیزیکی بود (P>0/05) گروه کنترل، پیشرفت آماری معنی‌داری رانشان نداد (P< 0/05). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش این نظریه را تأیید می‌کند که تمرین ذهنی باعث تسهیل یادگیری حرکتی می‌شود. لذا توصیه می‌شود هنگامی که تمرین فیزیکی به هر دلیلی برای افراد قابل انجام نباشد از تمرین ذهنی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Mental Practice on Eye-Hand Coordination in the Healthy Girls between 20-25 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Objective: People can to make mental relation between mental and motor procedures, without external motivation, who excited these procedures. This ability is named motor imagery. Mental practice is the acquisition of a physical skill through mental imagery. In the other word it is a cognitive rehearsal in the absence of actual performance of physical movements. This study was conducted for this aim: the effect of mental practice on eye hand coordination in the healthy girls between 20-25 years old. Materials & Methods: The study was a quasi experimental and applied research. Study's population was 45 girls between 20-25 years old. The tool for data collection was E-Link system from movement tracking laboratory in rehabilitation school. In this study we investigated eye hand coordination after mental and physical practice. Subjects randomly assigned. Physical practice group, applied practice in physical form for 10 sessions. Mental practice group, were imagine the stages of practice and the control group didn't do any practice. Results: Findings shows that the physical practice group had the most progress in eye hand coordination (P< 0.05), we had seen progress in eye hand coordination in mental practice group but this progress was less than physical group (P< 0.05). Control group didn't show statistical meaningful progress. (p>0.05) Conclusion: Results of this study confirm this idea: mental practice can cause motor learning facilitation. So it will be recommended when physical practice is not possible we can use mental practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدجعفر شاطرزاده یزدی | mohammad ja amp apos afar shater zadeh yazdi


شبنم شاه علی | shabnam shahali
department of physiotherapy, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
گروه فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

رابعه آرین | rabe amp apos eh arian


رضا صالحی | reza salehi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات