آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه کنش‌ها و توانش‌های کاربردی زبان در دانش‌آموزان کم‌شنوای شدید با دانش‌آموزان شنوا
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به اینکه دانش‌آموزان کم‌شنوا از کنش‌ها و توانش‌های کاربردی کمتری برخوردارند، لذا پژوهش حاضر به مقایسه این جنبه‌های کاربردشناسی زبان در دانش‌آموزان مدارس باغچه‌بان با دانش‌آموزان شنوای مدارس شهر تهران می‌پردازد. روش بررسی: تعداد 70 دانش‌آموز کم‌شنوای دختر و پسر با افت شنوایی شدید (90 - 70 دسی‌بل) با میانگین معدل تحصیلی 18 - 15 در پایه‌های تحصیلی اول دبیرستان تا پیش‌دانشگاهی با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس این دانش‌آموزان، با 70 دانش‌آموز شنوای همگن از نظر جنس، پایه تحصیلی، نوع رشته تحصیلی و محله زندگی که بر اساس جورکردن انتخاب شده بودند مقایسه شدند. روش پژوهش مقایسه‌ای از نوع مقطعی بوده است. ابزار پژوهش عبارتند از : پرسشنامه و آزمون کنش‌هاو توانش‌های کاربردی (شامل: درک و بیان استعاره - درک و بیان ضرب‌المثل - درک کنش گفتارهای غیرمستقیم - درک استنباط معنی - انتخاب بهترین عنوان و درک جملات طنزآمیز). جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کروسکال والیس، من ویتنی یو، آزمون تی و تی زوجی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره کل کنش‌ها و توانش‌های کاربردی زبان در دو گروه کم‌شنوا و شنوا تفاوت معنی‌داری وجود دارد (P< 0/05). همچنین بین میانگین نمره کل کنش‌ها و توانش‌های کاربردی زبان در گروه کم‌شنوا بین پایه‌های تحصیلی اول دبیرستان تا پیش‌دانشگاهی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (P< 0/05). در صورتی که بین میانگین نمره کل کنش‌ها و توانش‌های کاربردی زبان در گروه شنوا بین پایه‌های تحصیلی اول دبیرستان تا پیش‌دانشگاهی تفاوت معنی‌دار نیست (P< 0/05). نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان کم‌شنوا نسبت به دانش‌آموزان شنوا توانش‌های کاربردی زبان را کمتر درک می‌کنند. همچنین در بافتها و موقعیت‌های مختلف قادر به استفاده مناسب از آن‌ها نیستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زبان، کاربردشناسی زبان، استعاره، ضرب‌المثل، کم‌شنوایی

عنوان انگلیسی Comparison of Pragmatic Competence and Performance in Two Groups of Deaf and Normal Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: There is an assumption that pragmatic competence and performance in deaf loss students is less than normal students , so this research notice to this pragmatic aspects in two groups of deaf students of Baghcheban schools and normal students in Tehran. Materials & Methods: Subjects were 70 girls and boys from deaf students with severe impaired hearing (70 - 90 dB) and mean of education 15 - 18 in 4 levels high school. Then those comparied with 70 normal students that was matched in terms of sex, educational level, course of education and area of live. Method of research was comparative and cross - sectional. Instruments include questionnaire and pragmatic test (reception and expression of metaphors, reception and expression of proverbs, reception of indirect speech acts, reception of inferential meaning, select of best topic and reception of humour sentences). Then the data was analyzed with the use of Kruskal Wallis test, Mann - Whitney U, t - test and paired t – test. Results: Analysis of data demonstrated significantly different (P < 0.05) between average scale of pragmatic competence and performance in two groups. There was significantly difference between average scale of pragmatic competence and performance with the increase of educational level in hearing loss students also. But there weren’t significantly difference between average scales of pragmatic with the increase of educational level in normal students. Conclusion: The deaf students understand pragmatic competence less then normal students and they are unable to use them appropriative in different contexts and situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Language, Pragmatic, Metaphor, Proverb, Hearing loss, Speech

نویسندگان مقاله آذر مهری | azar mehri
department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

رضا نیلی پور | reza nili pour



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات